banner

پدافند موشکی در دریا (قسمت بیستم و یکم)

تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۵

تهدیدات هوایی/موشکی – رهگیری

تهدیدات هوایی/موشکی

تهدیدات هوایی شامل دو عنصر اصلی است: تهدیدات هوایی (شامل: هواپیمای با / بدون خلبان و موشک‌های ایرودینامیکی) و موشک‌های بالستیکی.

الف- تهدیدات هوایی شامل هواپیماهای جنگنده، بمب افکن، شناسائی، جنگ الکترونیکی، بالگردها و انواع موشک‌ها است.

ب- موشک‌های بالستیکی: اینگونه موشک‌ها به دلیل مشکلات کشف و انهدام پس از پرتاب، چالش‌های بسیاری را موجب می‌گردند. آنها قابل پرتاب از فواصل دور و در هر شرایط آب و هوایی بوده و در مسیر پرواز، چه در ارتفاع چه بالا و چه پایین، مشکلات مشابهی چون سرعت بالا و زمان عکس‌العمل کم را برای مدافع ایجاد می‌نمایند. برد آنها نزدیک، کم، متوسط و برد بلند و بین قاره‌ای بوده و مسیر پروازی شامل سه قسمت: صعود، میانی و هدفگیری می‌باشد.

شناسائی و ردگیری

الف- شناسائی و ردگیری به چگونگی کشف و گزارش وضعیت ارتباط پیدا نموده و اجرا دفاعی مؤثر منوط به تجسس مداوم و گزارشات به لحظه بوده تا تصمیم‌گیری بموقع صورت پذیرد. تجسس مداوم و تجزیه و تحلیل تهدید منوط به تجمیع تمامی اطلاعات دریافتی از زمین، دریا، هوا و فضا می‌باشد. به محض کشف مسیر، شناسائی لازم انجام و شماره‌گذاری مسیر معمول و سریعاً گزارش می‌گردد. اطلاعات مسیر کافی است تا ارزیابی لازم توسط مسئولین انجام و میزان تهدید مشخص و چگونگی برای اقدامات دفاعی به نیروهای ذیربط ابلاغ ‌گردد.

ب- ملاحظات طراحی روند تجسس: کشف و ردگیری و شناسائی به چگونگی طرح تجسس مربوط می‌گردد. طرح تجسس بایستی تعادلی بین عوامل پوشش، ظرفیت/ اشباع، افزونگی/ مطبوعیت، تقلیل درجه خطر و ظرفیت یا میزان تحمل خطوط ارتباطی برقرار سازد.

1) کشف: ردگیری پس از کشف انجام و نوع حساسه‌ها و موقعیت آنها قابلیت کشف در سیستم دفاع یکپارچه را معلوم می‌دارد. موقعیت حساسه‌ها هم مؤثر از تهدید، محور تهدید، موقعیت زمینی منطقه، وضعیت جوّی، ارزیابی زمان – فاصله، تجهیزات دفاعی، منطقه درگیری مدنظر، قابلیت حساسه‌ها و نیازمندی‌های تجسس بستگی دارد.

2) تعیین مسیر: برقراری یک مسیر گشت صحیح در امر تجسس بسیار تأثیرگذار است. مسیر نمایشی دیجیتالی از یک هدف است که با یک نام مشخص و اطلاعات مربوطه با همین نام توزیع می‌گردد. حساسه‌هایی مثل رادار اهداف را کشف و ارزیابی مربوطه یا توسط انسان و یا رایانه صورت ‌می‌گیرد.

3) شناسائی: شناسائی برای چگونگی درگیری با توجه به نوع سلاح است.

پیوندهای مفید

Islamic republic of iran armyIslamic republic of iran armyIslamic republic of iran air forceIslamic republic of iran air defence
sign