درسهای هشت سال جنگ تحمیلی-11
لطفا به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

پرسش6: برای دریافت، تکمیل و تحویل فرم­های احضار احتیاط نفرات کجا باید بروند؟ آیا زمان آن، روز خاصی تعیین می­گردد؟

پاسخ: لازم است نیروی انتظامی مانند پلیس +10 که گواهینامه، اطلاعات مشمولان اعزام به خدمت و غیره صادر می­کنند، دفاتری نیز به همین منظور تعریف نموده و یا به همین دفاتر سپارد، تا افراد هدف، در محدوده مدت معین، به آنجا مراجعه؛ راهنمایی و اطلاعات لازم را تکمیل و ارائه دهند.

پرسش7: اقدامات و مدیریت ستادی و بالادستی نیروهای احتیاط بر عهده کدام بخش از نیروهای مسلح است؟

پاسخ: ستاد کل نیروهای مسلح و معاونت مربوطه، همان معاونتی که مدیریت ستادی مشمولین کشور و نیروهای مسلح را بر عهده دارد.

پرسش8: اقدامات اجرایی نیروهای احتیاط برای احضار، اعزام، تقسیم‌بر عهده کدام بخش از نیروهای مسلح است؟

پاسخ: مانند اقدامات مشمولان، اقدامات مربوط به نیروهای احتیاط هم نیز باید به ناجا محول گردد؟

پرسش9: با دریافت آخرین اطلاعات افراد، اقدام بعدی برای بهره­برداری از اطلاعات جمع‌آوری‌شده چه خواهد بود؟

پاسخ: از طرف ناجا، نتیجه اطلاعات جمع‌آوری‌شده با توجه به نرم­افزار تعریف‌شده به ستاد کل نیروهای مسلح ارائه می­گردد. ستاد کل نیز بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده، پردازش، طرح­ریزی و برآوردها و دستورات لازم را تهیه و به مجموعه نیروهای مسلح ابلاغ می­کند.

پرسش10: دریافت آخرین اطلاعات افراد از طریق دفاتر تعریف‌شده، به شکل اشاره‌شده تأمین می‌شود، اما در طول دوره احتیاط، لازم است افراد آموزش­های موردنیاز را هم ببینند، تکلیف تجدید آموزش چه خواهد شد؟

پاسخ: اگر به سوابق گذشته مراجعه شود، خواهیم دید که برنامه­های آموزشی برای روزهای حضور افراد احتیاط تقریباً، تکرار بخش­هایی از همان آموزش رزم مقدماتی در دوره آموزش اولیه دوره ضرورت است.

این آموزش­ها نیاز به تکرار و صرف وقت و هزینه اینچنین نیست. برای فرد احتیاط واقعاً طاقت‌فرسا است که چند روز از کار و زندگی خود منفک شود و بیاید در پادگان‌ها، این مطالب را بشنود.

اما ممکن است برای موضوع خاصی تصمیم گرفته شود که تمام نفرات احتیاط هدف، آن را یاد بگیرند. مثلاً درصورتی‌که سلاح انفرادی افراد نیروهای مسلح تغییریافته باشد. هرچند به نظر نگارنده، حتی برای این کار هم در زمان صلح و مواقع عادی نیاز نیست. این نوع آموزش­ها را در زمان جنگ و حالت­های فوق­العاده، در همان زمان احضار و اختصاص به هر یگان می­توان در مدت چند ساعت تعلیم نمود.

برای حالت­های الزام آموزشی برای موضوعی خاص، برای آنکه نفرات احتیاط بدون ایجاد مشکل در شرایط شغلی و خانوادگی بتوانند این منظور نیروهای مسلح را تأمین کنند، نگارنده پیشنهاد می­نماید، مانند مؤسسات آموزشی تک‌درسی و یا موضوع خاص که در کشور وجود دارد، برای این موضوع نیز در تمام شهر­ها، موسسه یا دفاتر آموزشی با تأیید نیروهای مسلح تشکیل گردند و این افراد به آن دفاتر مراجعه و با نوبت­گیری و زمانی که فرصت دارند، در ساعات تعیین‌شده بروند و دوره را طی نمایند و با اخذ گواهی­نامه و ارائه به دفاتر ثبت احتیاط، فرم مربوط به آموزش خواسته‌شده را تکمیل و به بانک اطلاعاتی نیروهای احتیاط بسپارند. این مؤسسات آموزشی را می‌توان در جوار پادگان­های نیروهای مسلح دایر نمود.

پرسش11: با این ترتیب که توضیح داده شد، تکلیف سایر نیروهای مسلح در زمان صلح برای احضار نیروهای احتیاط چیست؟

پاسخ: در این مرحله آنان کاری ندارند بلکه دو محل برای این موضوع در زمان صلح فعال هستند. محل بالادستی شامل: ستاد کل نیروهای مسلح و محل اجرا برای به‌روز نگهداری بانک اطلاعاتی نیروهای احتیاط، شامل: ناجا.

دقیقاً شبیه همان کاری که در مرحله اعزام به خدمت و طرح تقسیم مشمولان انجام می­گیرد.

پرسش12: در آن فرم­ها که به هر فرد احتیاط در مرحله اطلاع­رسانی خواسته‌شده ارائه می­دهید شامل چه نکات مهمی است؟

پاسخ: شامل آخرین نشانی، در صورت احضار و حضور در یگان، خود را به کدام پادگان مایل است معرفی نماید؟ این پادگان‌ها لازم نیست از همان نیرویی باشد که دوره ضرورت را گذرانده، بلکه پادگان سایر نیروهای را هم می­تواند انتخاب کند.

پادگان­هایی که می­توانند خود را معرفی نمایند، در فهرستی در دفاتر خدماتی نیروهای احتیاط موجود آگهی می­گردد.

 در این فرم­ها آخرین وضیعت فرد از جهت تحصیلات معلوم می­شود. آخرین وضیعت فرد از جهت تخصص و یا رتبه و جایگاه شغلی، وضیعت فرد از جهت سلامتی، وضیعت فرد از جهت تأهل و فرزند و عائله تحت تکفل، مهارت و یا تخصص عملی فعلی که در آن مشغول به کار است، آخرین یگان خدمتی، ضمن اینکه اطلاعات آموزش و تخصص و شغل و دوره نظامی فرد در دوره ضرورت باید در سوابق کارت پایان خدمت وی درج‌شده باشد. و دیگر نکات لازم که در صورت کارشناسی گروهی و تنظیم فرم­ها موردتوجه قرار خواهند گرفت.

پرسش13: فرض کنید در ادامه اقدامات زمان صلح به شرح اشاره‌شده، در آغاز و یا روزهای قبل از آغاز جنگ فرضی، نفرات احتیاط در دوره­های معین احضار و آنان نیز برابر فرم­هایی که خود قبلاً تکمیل نموده­اند به مراکز نظامی که شخصاً تعیین نموده معرفی می­نمایند. در این مرحله کار آن مرکز نظامی چه خواهد بود؟

پاسخ: در این مرحله، آن مرکز نظامی آمار و اطلاعات افراد حاضر را به رده‌بالای خود به‌صورت رایانه­ای اعلام می­نماید. اطلاعات این مراکز در هرچند ساعت یک‌بار در مرکز بانک اطلاعاتی ناجا جمع­آوری و ازآنجا به ستاد کل منتقل می­شود. در همان ساعات، ستاد کل تکلیف این تعداد را به‌صورت عددی مشخص و اعلام می­نماید. که هر مرکز نظامی افراد حاضر را به کجا بفرستد و گیرنده افراد نیز کجا باشد. تمام این فعل و انفعالات از طریق رایانه­ها و آخرین فناوری، خیلی سریع به بالاترین رده به گردش و تصمیم‌گیری­ها درمی‌آیند.

هم‌زمان با این دستورات، این افراد احتیاط اگر به خارج از مناطق عملیاتی اعزام شوند، به همین تعداد از سربازان در حال خدمت را باید به نیروی زمینی درگیر عملیات اعزام دارند. با این ترتیب درصد زیادی از جمعیت 500 هزارنفری سربازان در حال خدمت به نیروی زمینی درگیر عملیات اعزام و آن را تکمیل می­نمایند و جایگزین آنان، افراد احتیاط.

در زمان جنگ، فقط سربازان شرایط­دار قانونی در خارج از مناطق عملیاتی باقی خواهند ماند و بقیه در مناطق عملیاتی باید خدمت نمایند. این قاعده در تمام مدت‌زمان جنگ، شامل مشمولان بعدی که بعد از زمان آموزش اولیه تقسیم می­گردند، نیز برقرار خواهد بود.

پرسش14: در این روش این‌طور معلوم می­شود که محل خدمت فرد در دوره احتیاط ممکن است با محل خدمتی دوره ضرورت تفاوت داشته باشد، آیا همین‌طور است؟

پاسخ: بلی، فرد احتیاط می­رود جایی که از طریق ستاد کل و ناجا به وی ابلاغ می­گردد. در این زمان کافی است که آن نیروی جذب‌کننده احتیاط و یا ضرورت، آنان را به لباس نیروی خود ملبس کند و برای این کار پیش­بینی­های لازم را کرده باشد.

پرسش15: با این ترتیب، برای فرد احتیاط، احتمال ضعیف وجود دارد که به یگان دوره ضرورت برگردد؟

پاسخ: بلی، اصلاً نمی­توان فرد احتیاط را در همان یگان قبلی بکار گرفت. باید تمام طرح­هایی که بر این اساس افراد احتیاط را در یگان خدمتی و یا یگان خاصی پیش­بینی و چیدمان نموده، کنار گذاشت و فراموش کرد.چون چنین فردی با شرایط جسمی و روحی و غیره فعلی،قادر به خدمت در یگان دوره ضرورت نمی باشد.

پرسش16: در این روش اولویت بکارگیری نیروی انسانی برای کدام یگان‌ها است؟

پاسخ: در این روش اولویت بکارگیری نیروی انسانی برای یگان‌های خط مقدم درگیری است. یگان‌های رزمی خط مقدم زمینی در شرایط جنگ، کارشان بسیار حساس و خطرناک است. تمام تجربیات جنگ تحمیلی و همین‌طور تمام جنگ­های دیگر نشان داده که اگر خط مقدم دفاعی شکسته شود، دیگر هیچ کار دفاعی از سایر مجموعه­های یگان‌های غیر رزمی نیروهای مسلح برنمی‌آید. یعنی تمام تقریباً ده برابر نیروهای خط مقدم که درگیر سایر امور هستند، محکوم به شکست هستند. با این ترتیب، همیشه یگان‌های خط مقدم باید پُر نگه داشته شوند. به‌محض نیاز، کسری نیروی انسانی آن­ها را صد در صد و خیلی سریع و در مدت زمان لازم تأمین نمود.

پرسش17: با این روش یگان‌های احتیاط چه تعریفی دارند؟

پاسخ: در این روش چیزی به نام یگان احتیاط نباید داشته باشیم. بلکه باید تمام یگان‌های ما باید سازمانی و اصلی و یکسان باشند. منتها تعدادی از آنها در زمان صلح نیروی انسانی وظیفه یا احتیاط آنان کمتر از صد در صد خواهد بود و در زمان جنگ پُر می­گردند. برای حفظ صد در صد در تمام‌روزهای جنگ و در نظر گرفتن آمار مرخصی، تلفات رزمی و اداری روزانه، برابر محاسبات انجام‌شده، تعداد سازمانی یگان‌های رزمی باید به 146 درصد برسد. در شرح مسئله 1 در این باره توضیح داده شده است.

پرسش 18: تأمین نیروی انسانی پایور و پایداری آن در یگان‌های عملیاتی نیروی زمینی در زمان جنگ چگونه خواهد بود؟

پاسخ: باید تمام نیروی انسانی پایور تا مقطع دوره سرپرستی درجه­داران و دوره عالی افسران دارای دو رسته پیاده+ یک رسته دیگر باشند. هرکدام در زمان جنگ و صلح باید برابر طرح دو رسته­ای که نگارنده در سال­های قبل تهیه نموده و یا مشابه آن، در هر دو رسته پیاده + یک رسته دیگر خدمت نمایند. بعد از مقاطع ذکرشده با یکی از دو رسته که انتخاب می­شود ادامه خدمت دهند.

وقتی نیروهای پایور آجا دارای چنین قابلیتی باشند، می­توان در زمان جنگ، حتی اگر طولانی باشد، نفرات پایور یگان‌های رزمی، حتی از نیروهای دیگر ارتش را به‌موقع تعویض و یا جایگزین نمود. از طرفی می­توان نفرات پایور بازنشسته داوطلب را در مشاغل غیر رزمی بکار گرفت و جایگزین نفرات شاغل نمود، و نفرات شاغل را برای تکمیل کسورات و نیاز یگان‌های رزمی مأمور و یا منتقل نمود.

پرسش19: تعداد یگان‌های رزمی مورد نیاز چقدر خواهد بود؟

پاسخ: پاسخ این سؤال با استفاده از کتاب «دفاع زمینی در ایران 1400» چاپ سال 1380، صص 480 تا 494 به قلم نگارنده به شرح زیر ارائه می‌گردد.

توضیح: چون مطالب این پاسخ، دقیقاً در فصل سوم در مسئله33 قسمت آخر شرح و نکات مسئله در موضوع ساختار تکرار شده است، درج آن در اینجا حذف گردید. لطفاً به آن قسمت مراجعه شود.

پرسش20: تضمین­های لازم برای اجرای طرح توسط افراد احتیاط چیست؟

پاسخ: کسانی که در چند مرحله تعیین‌شده، فرم­های اطلاعاتی احتیاط را تکمیل می‌نمایند، به‌طور مکانیزه تأیید گذراندن بخشی از دوره احتیاط و یا احتیاط فعال تا تاریخ … را دریافت می­دارند و این گواهی­نامه، آنان را قادر به استفاده از امتیازات قانونی و محروم نشدن از امتیازات پیش‌بینی‌شده در قانون می­نماید. مانند امکان مسافرت به خارج از کشور و غیره.

ضمناً در قالب یک برنامه همگانی، کلیه افراد کشور را باید باور داد که در شرایط دفع تجاوز دشمن نیاز است، نیروهای احتیاط برابر دستورات، حضور یابند و فعال گردند. بخشی از این باور دادن، لازم است در دوره ضرورت تفهیم، آموزش و فرهنگ‌سازی گردد.

پرسش21: اگر فرد احتیاط نتواند و یا نخواهد به‌موقع فرم­ها را تکمیل و ارسال نماید و یا موقع احضار خود را معرفی ننماید، چه خواهد شد؟

پاسخ: قانون باید تمام این­ها را تعیین کند و درمجموع در نرم­افزار احتیاط، تمام این بایدها و نبایدها در خروجی اطلاعات هر فرد معلوم گردد. ضمناً قانونگذار باید راهی برای جبران مراحل عقب­افتاده با جریمه و یا شکل دیگر باقی بگذارد. آنچنان هم سخت نکنند که سبب دفع دائمی افراد غایب شود.

پرسش22: افرادی که به علت کفالت، معافیت، کسر خدمت و … دوره ضرورت را نگذرانده­اند، آیا در مرحله احتیاط قرار می­گیرند؟

پاسخ: قانون و یا آیین‌نامه‌ها، باید تمام این­ها را مشخص کنند. تمام این افراد باید در مرحله احتیاط قرار گیرند، مگر درصورتی‌که برابر همان قانون احتیاط، معافیت و یا کفالت آنان باقی باشد و این حالت ممکن است دائم و یا موقت باشد.

پرسش 23: وابستگی سازمانی افراد وظیفه در دوره احتیاط چگونه است؟

پاسخ: همان‌طور که در پاسخ پرسش‌های قبلی اشاره شد، افراد وظیفه در دوره احتیاط مانند قبل از ورود به خدمت دوره ضرورت، تعریف عمومی یا ملی دارند و به سازمان خاصی وابستگی ندارند. اما در زمان احضار و به‌کارگیری، به یکی از مجموعه‌های نیروهای مسلح اختصاص داده می‌شوند و تعریف سازمانی پیدا می‌کنند.

پرسش 24: قوانین جاری، دوره ضرورت را دو سال، دوره احتیاط را 8 سال و ذخیره اول را 10 سال و ذخیره دوم را 10 سال تصویب نموده است. آیا دو دوره ذخیره لزومی دارد؟ و قابل‌دسترسی است؟

 پاسخ: اجرای موفق قانون جاری به دلایل زیاد قابل‌تصور نمی‌باشد. پیشنهاد نگارنده این است که قانونگذار فقط دوره 8 سال احتیاط را باقی نگه دارد و دوره‌های ذخیره اول و دوم را حذف کند. پایان نقل قول از کتابچه «نیروی انسانی احتیاط» به قلم نگارنده.

 

"بهای تمدن همیشه هُشیار بودن است. هر ملتی باید صلح را دوست بدارد، اما باروتش را هم خشک نگهدارد."

ویل دورانت، تاریخ تمدن ج.ا. مشرق زمین، گاهواره تمدن، نشر انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، 1365 و 1367.

 

منبع: درس­های هشت سال جنگ تحمیلی ؛ صادقی­گویا، نجاتعلی،1399 ، انتشارات سبز ایران

 

 

0 دیدگاه کاراکتر باقی مانده