پیشگامان صنعت رادار در ایران-28
سرهنگ داوودی یکی از پرسنل فعال پروژه اوج نهاجا بود (ساخت هواپیمای F5) که برای ساخت هواپیمای پرستو مجبور شدیم ایشان را به فرماندهی لجستیکی منتقل نماییم. ایشان دوره اصلی بال و بدنه هواپیما را در آمریکا طی نموده بودند و در دوران دفاع مقدس، تجربیات ارزشمندی را درتعمیرات بال و بدنه هواپیما به دست آورده بودند، که با ساخت F5 و پرستو، به استادی کامل در کار با آلومینیوم رسیده بودند.

خدا را شکر زمانی که در مسافرت‌ها از کنار سایت‌های پدافندی عبور می‌کنم، به یاد می‌آورم تکالیفی را که به سرانجام رسانده‌ام.

با سپاس از تمام کسانی که یاریم نمودند (از جمله جناب سرهنگ منصور دارابی و سایر همکاران)، تا در سامانه‌های پدافندی نقش کوچکی داشته باشیم.

در مجموع، حاصل تلاش چند ساله‌ام در مجتمع سپهر عبارت بودند:

الف- چند سامانه مرکزی ارتباطات و سیستم ارتباط داخل رادار ملی و ریموت‌ها و سوئیچ بردها.

ب- تجهیز موتورهای دیدبانی به بی‌سیم برای اولین بار.

پ- طراحی و ساخت تعدادی دستگاه ارتباطی داخل کابین جایگزین سیستم FTA13 و GPO.

ت- سامانه ارتباطی خودرو تاکتیکی برای اولین بار در ایران.

ث- سامانه پست فرماندهی برای اولین بار.

توضیح:

فرماندهی معظم کل قوا کلیه تجهیزات ارتباطی ساخت داخل کشور را در نمایشگاه دانشگاه هوایی شهید ستاری بازدید فرمودند، که به شدت مورد توجه معظم له قرار گرفت. پس از اتمام هر پروژه، افتخار دیدار ایشان را در نمایشگاه‌های دستاوردهای انقلاب اسلامی در دانشگاه شهید ستاری داشتم. یادی از شهیدان کشورمان می‌کنیم که با نثار خونشان با استکبار جهانی جنگیدند و ضمن ایجاد امنیت، راه استقامت و "ما می‌توانیم" را به ما آموختند. روحشان شاد. چه لحظات شیرینی را تجربه کردیم در کنار عزیزان، بخصوص امیر بزرگوار. هیچ وقت شوق نگاهش زمانی که برای اولین بار صدای خلبان را از دستگاه ریموت ساخته شده کشورش می‌شنید، فراموش نمی‌کنم. یا زمانی که پس از روشن شدن رادار و ایجاد نویز شدید بر روی ریموت نگران شدند و پس از طراحی فیلتر و اجرا و رفع مشکل رضایت ایشان را فراموش نمی‌کنم. به خاطر دارم جهت مشورت کاری در حضور ایشان بودم، همکاران مشکل بسته شدن کنسولی را بیان کردند، که شرایط خاصی داشت.  ایشان با راهنمایی رفع ایراد کردند و به حق می‌توان گفت اگر حضور ایشان نمی‌بود سرانجام کار به نتیجه نمی‌رسید و هرگاه پروژه به هر دلیلی دچار مشکل می‌شد، ایشان با تدبیر بالا، ادامه کار را مدیریت می‌نمودند و اطمینان داشتند به نتیجه خواهیم رسید.

هرگاه ما دغدغه هزینه طراحی داشتیم، ایشان یادآور می‌شد هزینه تحقیقات ما بهتر است یا هزینه خوش‌گذرانی مستشاران آمریکایی. اگر حال شاهد پیشرفت و تولید سامانه‌های دفاعی هستیم، باید اذعان نماییم نتیجه نگاه ایشان به آینده در آغاز راه بود که به لطف پروردگار به سرانجام رسید و ادامه دارد. خطوط تولید سامانه‌های دفاعی و راداری و ارتباطی، که در صنایع کنونی کشورمان فعال هستند، نتیجه شجاعت‌ها و تلاش‌های پرسنل سختکوش آن زمان‌هاست.

در پایان، ضمن تشکر از خدای مهربان و پیشراه شجاع امیر غلامی و تمام کسانی که اینجانب به نمایندگی از آنها مطالبی اندک و مختصری را بیان نمودم، آرزوی ادامه این افتخارات را دارم و برای سربلندی کشور عزیزمان دعا می‌کنیم.

 

کارگاه ساخت آنتن رادار ملی/ سرهنگ حمیدرضا داودی زنجانی

تنها تخصصی که در پدافند هوایی وجود نداشت تعمیرات و ساخت قطعات آلومینیومی بود. کلیه قطعات آلومینیومی پدافند هوایی برای تعمیر به فرماندهی لجستیکی ارسال می‌شد یا تیم‌های فرماندهی لجستیکی جهت تعمیرات سنگین به فرماندهی پدافند هوایی اعزام می‌شدند. آنتن رادار GPS-11 کلاً از آلومینیوم ساخته شده و همه اتصالات جوشکاری شده است، که کاری سخت و نشدنی در پدافند هوایی بود.

سرهنگ داوودی یکی از پرسنل فعال پروژه اوج نهاجا بود (ساخت هواپیمای F5) که برای ساخت هواپیمای پرستو مجبور شدیم ایشان را به فرماندهی لجستیکی منتقل نماییم. ایشان دوره اصلی بال و بدنه هواپیما را در آمریکا طی نموده بودند و در دوران دفاع مقدس، تجربیات ارزشمندی را درتعمیرات بال و بدنه هواپیما به دست آورده بودند، که با ساخت F5 و پرستو، به استادی کامل در کار با آلومینیوم رسیده بودند.

در زمانی که این بنده فرماندهی پدافند هوایی و فرماندهی لجستیکی را همزمان بر عهده داشتم ایشان را، که تواناترین فرد در این زمینه نه تنها در نیروی هوایی بلکه در ایران بودند، به پدافند هوایی منتقل و مسئولیت ساخت آنتن رادار ملّی را به ایشان محول کردم، که چگونگی انجام این مهم توسط ایشان بیان خواهد گردید.

 

منبع: پیشگامان صنعت رادار در ایران، غلامی، براتعلی، 1397، ایران سبز، تهران

 

0 دیدگاه کاراکتر باقی مانده