فرماندهان صدام (76)
وودز: نیروی دریایی عراق از قایق های موشک اندازش هم برای تأمین آتش پشتیبانی این عملیات استفاده کرد؟ کعبی: خیر، ولی آتش پشتیبانی لازم را در مراحل اولیه حمله تأمین کردیم. چون در هنگام حمله ایرانیان به فاو هیچ یک از واحدهای توپخانه ما در این شبه جزیره نبود، ناوهای آب خاکی ما که به موشک اندازهای کاتیوشا مجهز بودند آتش پشتیبانی نیروهای خودی را تأمین کردند.

وودز: تیپ دریایی که به آن اشاره کردید و مسئولیت حفظ این جبهه وسیع را بر عهده داشت زیر امر نیروی دریایی بود یا به سپاه هفتم ملحق شده بود؟

کعبی: از واحدهای زیر امر سپاه هفتم بود.

وودز: سقوط فاو تأثیر عمیقی بر نیروی دریایی عراق داشت، چون ایرانیان اکنون می توانستند مانع دسترسی شما به آبراه شوند.

کعبی: عرض آبراه حدود هفت کیلومتر است.

مورای: به این ترتیب، هر کاروان دریایی عراق برای خروج از ام‌القصر باید راهش را از میان زنجیره ای از قایق های کوچک ایرانی باز می کرد که به موشک های آر.پی.جی و ضد تانک مجهز بودند.

کعبی: برای خروج از آبراه باید می جنگیدیم.

وودز: برای برگشتن به آبراه هم باید می جنگیدید. این خطرناک بود.

مورای: حتی پس از پایان عملیات فاو باز هم به عملیات مین گذاری ادامه می دادید، درست است؟

کعبی: بله، اما این بار با بالگرد مین ریزی می کردیم.

وودز: ممکن است جریان حادثه ناو استارک، برخی جزییات آن و آنچه را پس از این حادثه در عراق اتفاق افتاد برایمان بیان کنید؟ ظاهرا معتقدید که ناو استارک احتمالا در خط مرزی منطقه ممنوعه بوده است. در برخی گزارش ها خوانده ام که در زمان حادثه یک کشتی تجاری هم در نزدیکی ناو استارک بوده است.

کعبی: از موقعیت دقیق ناو استارک در آن حادثه اطلاعی ندارم ولی خلبان ما دقیقا ناو استارک را هدف قرار داد.

 وودز: ناو استارک را به صرف اینکه بر روی صفحه رادارها نمایان شده بود هدف قرار دادید، یا آن را به طور خاص شناسایی کرده بودید؟

کعبی: فکر می کردیم استارک یکی از کشتی های در حال حرکت به‌سوی ایران است.

وودز: چیزی در مورد خلبان مهاجم یادتان می آید؟ از خلبانان واجد شرایط و کاملا ورزیده بود؟

کعبی: از توان خلبانان عراقی برای پرواز بر فراز آب های آزاد مطمئن نیستم. اما خلبان مزبور اگر خلبان ماهر و ورزیده ای هم بوده باشد، باز نمی توانسته برای تشخیص دوست از دشمن بر توانایی شخصی اش تکیه کند.

وودز: وقتی مطلع شديد که جنگنده عراقی ناو استارک را هدف قرار داده ستاد فرماندهی عراق چه واکنشی از خود نشان داد؟

کعبی: نیروی دریایی که واکنشی از خود نشان نداد، زیرا این مشکل نیروی هوایی بود. خبر مربوط به این حادثه را از اخبار رادیو شنیدم و بی درنگ گفتم اشتباه از خلبان بوده است.

وودز: پیش بینی خاصی در مورد آنچه ممکن بود پس از این حادثه اتفاق بیفتد هم داشتید؟

کعبی: خیر.

وودز: صدام یا فرماندهی عالی عراق چه واکنشی نشان دادند؟

کعبی: تلاش کردند مشکل را از طریق دیپلماسی حل کنند. این همان چیزی بود که اتفاق افتاد.

ناتان: روش هدف یابی‌تان پس از حادثه استارک تغییر کرد؟

کعبی: خیر، چون در منطقه عملیاتی خودمان عمل می کردیم.

وودز: پس از این حادثه رژیم عراق یا نیروی هوایی‌اش شیوه‌های  هدف یابی را بازنگری نکردند و محتاط تر نشدند؟

کعبی: خیر، شیوه های هدف یابی همانند گذشته بود و هیچ تغییر عمده ای نکرد.

وودز: این احتمالا به ماهیت مأموریت هایتان بر می گردد. شما پیش از آن در مورد چگونگی اجرای این عملیات ها در جنگ تصمیم گرفته بودید و تا آن مقطع هم در اجرای آنها موفق بودید. باتوجه به اهدافتان از این عملیات ها که ایجاد اختلال در خطوط کشتیرانی ایرانیان بود، احساس موفقیت می کردید و دلیلی نداشت که تاکتیک خود را تغییر دهید، درست است؟

کعبی: البته، همین طور است که می گویید.

 

منبع: جنگ ایران و عراق از دیدگاه فرماندهان صدام، عبدالمجید حیدری، 1393، مرزوبوم، تهران

 

0 دیدگاه کاراکتر باقی مانده