پیاده نظام و دفاع مقدس-9
- دانشكده افسري در آغاز جنگ تحميلي وظيفه خود دانست كه با اعزام تيپ دانشجويان به منطقه جنوب در تقويت يگانهاي درگير شركت نمايد. اين يگان نقش ارزندهاي را در عمليات دفاع از خرمشهر به عهده داشت. - تيپ دانشجويان دانشكده افسري پس از ورود به خرمشهر مسئوليت ستاد عملياتي را با عناصر ستاد تيپ در آبادان به عهده گرفت. اين ستاد با بكارگيري و هدايت نيروهاي موجود توانست از نفوذ دشمن به آبادان در كوي ذوالفقاري در تاريخ 9/8/59 جلوگيري و آبادان را از محاصره كامل نجات دهد.

 

نقش دانشكده افسري در جنگ تحميلي

  1. دانشكده افسري با بيش از 50 سال فعاليت، افسران ارتش را در زمينه آموزش علمي و پرورش نظامي براي انجام وظيفه آماده كرده و فارغ التحصيلان اين موسسه عالي- آموزشي با نگرش علمي توانستند بار مسئوليت مديريت و فرماندهي ارتش را در دوران دفاع مقدس به عهده گيرند و به خوبي از عهده وظايفي كه براي آن آماده شده بودند برآيند كه شرح آن نياز به نوشتار جداگانه اي دارد.
  2. دانشكده افسري در آغاز جنگ تحميلي وظيفه خود دانست كه با اعزام تيپ دانشجويان به منطقه جنوب در تقويت يگان‌هاي درگير شركت نمايد. اين يگان نقش ارزنده‌اي را در عمليات دفاع از خرمشهر به عهده داشت.
  3. تيپ دانشجويان دانشكده افسري پس از ورود به خرمشهر مسئوليت ستاد عملياتي را با عناصر ستاد تيپ در آبادان به عهده گرفت. اين ستاد با بكارگيري و هدايت نيروهاي موجود توانست از نفوذ دشمن به آبادان در كوي ذوالفقاري در تاريخ 9/8/59 جلوگيري و آبادان را از محاصره كامل نجات دهد.

مراکز آموزش تخصصی رسته‌ها

نیروی زمینی برای آموزش‌های تخصصی 9 مرکز آموزشی، مشابه ارتش‌های جهان تأسیس کرد. استادان این مراکز اکثراً افرادی بودند که در مراکز مشابه در خارج از کشور دوره‌های لازم را طی کرده بودند. در این مراکز از ترجمه مدارک خارجی برای تدریس استفاده می‌شد. فعالیت این مراکز در ارتقاء آموزش رسته‌های زمینی تأثیر فراوان داشت. در سایر نیروها نیز مراکز آموزشی لازم بر حسب نیاز رسته‌های مربوطه تأسیس شد.  مراكز آموزش تخصصي نيروي زميني عبارتند از:

  1. مرکز آموزش پیاده: برای تخصص‌ها و مهارت هاي[1] رسته پیاده در شیراز؛
  2. مرکز آموزش زرهی: برای تخصص‌هاو مهارت هاي [2] رسته زرهی در شیراز؛
  3. مرکز آموزش توپخانه و موشک‌ها: برای تخصص‌ها و مهارت‌هاي رسته توپخانه در اصفهان؛
  4. مرکز آموزش مهندسی: برای تخصص‌هاو مهارت‌هاي رسته مهندسی در بروجرد؛
  5. مرکز آموزش مخابرات و الکترونیک: برای تخصص‌هاو مهارت‌هاي رسته مخابرات در تهران؛
  6. مرکز آموزش دارائی و کامپیوتر: برای تخصص‌ها و مهارت‌هاي رسته دارائی در تهران؛
  7. مرکز آموزش‌های پشتیبانی: برای تخصص‌‌ها ومهارت‌هاي رسته‌های آماد و پش در تبریز؛
  8. مرکز آموزش زبان: این مرکز برای آموزش زبان انگلیسی به منظور مهارت در زبان انگلیسی افسران و درجه‌داران و كارمندان در جهت توانایی برقراری ارتباط با خارجیان و استفاده از منابع خارجی اين مركز در تابعیت دانشگاه افسری فعالیت می‌کرد.
  9. مرکز آموزش بهداری: این مرکز به آموزش و تربیت متخصصین پیراپزشکی اختصاص داشت.

مرکز آموزش پیاده شیراز

دانشکده پیاده در سال 1328 در تهران تأسیس گردید و تحت نظارت دانشگاه نظامی فعالیت آموزشی رسته پياده نظام را آغاز کرد. با گسترش وسایل و تجهيزات پیاده نظام و ورود جنگ‌افزارهای پیشرفته در این رسته، گسترش دانشکده پیاده ضروري تشخيص داده شد. لذا این دانشکده در سال 1339 از دانشگاه نظامی جدا و به صورت یک واحد مستقل فرهنگی به نام مرکز پیاده در شیراز مستقر گردید.

مرکز پیاده شیراز یکی از مراکز مهم آموزشی نیروی زمینی در رسته پیاده می‌باشد. اين مركز آخرین اطلاعات از تاکتیک و تکنیک کاربرد یگان‌های پیاده، وسایل جنگ‌افزارهای پیاده نظام را از مراکز آموزشی پیاده کشورهای جهان جمع‌آوری می‌کند و در آموزش‌ها مورد استفاده قرار می‌دهد. اين مركز هم‌اکنون با تجربیات دفاع مقدس و اتکاء به دانش بومی و استفاده از پیشرفته‌ترین وسایل کمک آموزشی برای ارائه آموزش به صورت علمی و عملی فعال می‌باشد و در ارتقاء آموزش نقش مؤثری دارد. این مرکز سالیانه متجاوز از هزار افسر، دوهزار درجه‌دار پایور، و بیش از یک هزار نفر از کارکنان وظیفه را تحت آموزش‌های لازم قرار مي‌دهد.

وظایف آموزشي مرکز پیاده

  1. تشکیل دوره مقدماتی پیاده برای افسران فارغ‌التحصیل دانشکده افسری در رسته پیاده. هدف این دوره آماده کردن افسران فارغ التحصيل  از دانشكده افسري برای تصدی مشاغل رهبری دسته پیاده، فرمانده و معاون فرمانده گروهان پیاده و کار در ستاد گردان‌های پیاده می‌باشد.
  2. تشکیل دوره عالی پیاده برای آموزش افسران رسته پیاده در درجه سروانی و سرگردی. هدف این دوره آماده کردن افسران رسته پیاده برای تصدی مشاغل فرماندهی گروهان وگردان پیاده و كار در مشاغل ستادی تیپ می‌باشد.
  3. تشكيل دوره مقدماتی و عالی رسته دژبان برای کار در مشاغل مشابه ردیف (1) و (2).
  4. مرکز پیاده علاوه بر دوره‌های فوق، دوره‌های آموزشی تخصصی دیگری به نام دوره‌های عرضی کوتاه‌مدت (3 ماهه) تشکیل داده که عبارتند از:

الف) دوره جنگ‌های شیمیایی، میکربی، رادیواکتیویته (ش.م.ر)؛

ب) دوره تکاور (رنجر)؛

ج) دوره هوابرد (چتربازي)؛

د) دوره اسکی و کوهنوردی؛

هـ) دوره پیاده موتوری ؛

و) دوره پیاده مخابرات؛

ز) دوره هدایت آتش خمپاره انداز؛

مركز پياده در جنگ تحميلي

  1. ارتقاء دانش تخصصي و بالابردن مهارت نيروهاي پايور در مراكز آموزش تخصصي به ويژه مركز آموزش پياده را مي‌توان در عملكرد فرماندهان دسته، گروهان و گردان پياده در سال‌هاي جنگ تحميلي به ويژه در سال اول و دوم جنگ به خوبي مشاهده كرد.
  2. افسراني كه در سال‌هاي قبل از انقلاب دوره‌هاي مقدماتي و عالي را طي كرده بودن،. توانستند در جنگ تحميلي نقش اساسي در اجرا و هدايت يگان‌هاي تحت امر خود داشته و عمليات موفقيت آميز و اثربخشي را در متوقف كردن دشمن، پدافند در سال اول و بيرون راندن دشمن در سال دوم به خوبي ايفا نمايند.
  3. هم‌چنين در ستاد‌هاي عملياتي قرارگاه‌ها، افسراني كه دوره عالي را طي كرده بودند توانستند همفكر با افسران دافوس ديده كمبود تعداد آنان را جبران کرده و بعضاً در مشاغل فرماندهي در رده‌هاي تيپ و لشكر با ابتكار و خلاقيت فردي و بر گرفته از آموزش‌هاي مركز پياده و تجربيات خدمتي از عهده اجرا و هدايت عمليات برآيند.
  4. مركز پياده علاوه بر آموزش‌هاي مصوب، در جنگ تحميلي با اعزام اساتيد متخصص به جبهه‌ها در بازآموزي يگان‌ها كمك مؤثري به عمل آورده است.
  5. مركز پياده در سال اول جنگ با سازماندهي گردان پياده آموزشي به صورت گردان پياده سبك در منطقه عملياتي جنوب شركت فعال داشت.

مرکز آموزش 01 کادر

در سال 1336 مرکز آموزش شماره 1 ارتش برای آموزش دانش‌آموزان پایور و افراد وظیفه تأسیس شد. نام اين مركز به ترتیب به مرکز آموزش 501 ارتش، مرکز آموزش تهران، مرکز آموزش 202 و 301 کادر و سرانجام به نام مرکز آموزش 01 کادر تغییر یافت و سرانجام در پادگان افسریه در شرق تهران مستقر گردید.

 این مرکز تا زمان انقلاب با دارا بودن کلیه امکانات زیستی و آموزشی همه ساله دوره‌های افسری وظیفه (مشمولین بالاتر از دیپلم تا دکترا)، آموزشگاه افسری جزء (ستوان‌سومی)، درجه‌داری پايور و وظیفه را به عهده داشت. بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، مركز آموزش درجه‌داري از اين مركز جدا و به مركز آموزش 06 منتقل شد و هم اکنون این مرکز صرفاً آموزش دوره‌های افسری وظیفه را عهده‌دار می‌باشد و کلمه کادر از عنوان و مأموریت آن حذف گردیده است.

 

منبع: پیاده نظام در دفاع مقدس، آراسته، ناصر-نیکفرد، علی، 1393، ایران سبز، تهران

 

 


[1] . تخصص براي افسران بود كه مسائل علمي وفني و مديريتي رسته مربوطه را فرا گيرند و سپس با طي دوره هاي آتي(عالي و دافوس) سطح علمي و تخصصي خود را تا فرماندهي لشكر و بالاتر ارتقاء دهند.

[2] .  مهارت براي درجه داران، كه بتوانند در يك حرفه تخصصي آموزش ديده و انجام وظيفه نمايند و با سنين خدمتي و كسب تجربه عملي پايه مهارت را افزايش مي يافت.

 

0 دیدگاه کاراکتر باقی مانده