این ایستگاهها چون در مقابل ارائه خدمات وجهی دریافت نمیکردند، صلواتی نام گرفتند. این صداهای گاه و بیگاه صلواتهای کلیه استفاده کنندگان از خدمات بود که هر از چندی فضای معنوی جبههها را پر میکرد. تأمین، اداره و تهیه اقلام این مراکز توسط مردم و ستادهای پشتیبانی کننده شهرستانهای مختلف کشور صورت میپذیرفت و مراکز جهاد سازندگی نقش اساسی را در اداره آنها به عهده داشتند. این ایستگاهها معمولاً در حد فاصل خطوط مقدم و عقبه جبهه و در مسیرهای مختلف جبههها استقرار مییافتند.
کمکم در کنار این نوع مراکز، مجموعههای دیگری با ارائه خدمات رفاهی شروع به کار کرد از جمله کافه صلواتی – آرایشگاه صلواتی- حمام صلواتی – مخابرات صلواتی – پست صلواتی – تعمیرگاه صلواتی و بهداری صلواتی.
این مجموعهها نقش مهمی در بالا بردن روحیه رزمندگان اسلام ایفا میکردند و خود بخش مهمی از خدمات رفاهی و پشتیبانی رزمندگان اسلام را در طول هشت سال دفاع مقدس را تأمین مینمودند.
منبع : دانستنیهای دفاع مقدس، سالمینژاد، عبدالرضا، 1382، نیلوفران، تهران
انتهای مطلب