محورهای آموزش ارائه شده عبارتند از:
1. تاریخچه تشکیل هیئت معارف جنگ،ضرورت آگاهی نسل جوان به خصوص مشمولین وظیفه با دفاع مقدس و قدرت دفاعی ایران بعد از پیروزی انقلاب.
2. وضعیت ارتش در آغاز تهاجم عراق،کاهش توان دفاعی ایران،اشاره ای به جغرافیای کشور عراق،علل و اهداف حمله عراق به ایران،سیر جنگ در سال اول با بیان چگونگی متوقف کردن و تثبیت دشمن،اجرای عملیات های محدود بر علیه متجاوز.
3. سیر جنگ در سال دوم آمادگی ارتش برای انجام عملیات آفندی وسیع،نقش ارتش در آموزش نیروهای بسیجی و ارتقای سطح دانش نظامی نیروهای مردمی از طریق واگذاری بخشی از پادگانها و امکانات به سپاه،طراحی و اجرای عملیات های مشترک ارتش وسپاه و نقش شهید سپهبد علی صیاد شیرازی در ایجاد وحدت و هماهنگی بین نیروهای ارتش و سپاه و نیروهای بسیجی،
4. جنگ از سال سوم تا پایان با بیان مراحل تعقیب و تنبیه متجاوز، اشاره به برخی از عملیاتهای موفق و نا موفق برون مرزی، فشارهای سیاسی اقتصادی و نظامی بر ایران ، پذیرش قطع نامه 598 و مباحث مربوط به آن، عملیات مرصاد،
05 نقش نیروی هوایی و دریایی و هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی در 8 سال دفاع مقدس،
06 جلسه پرسش و پاسخ که به عنوان جلسه جمع بندی و پایانی دوره با حضور تعدادی از اساتید دوره برگزار می گردد.
جملات برگزیده ای از نظرات دانشجویان در خصوص فواید و محاسن این آموزشها به شرح زیر می باشد:
« آشنایی و شنیدن ناگفته های جنگ تحمیلی که موجبات تحلیل صحیح را برای نسل جوان فراهم مینماید.»،
«.خیلی خوب بود که با تاریخ جنگ و عملیات هاو اتفاقاتی که در جنگ رخ داده آشنا و از شرایط آن زمان با خبر شدیم.»،
«.درک جنگ تحمیلی بجای شنیدن جنگ تحمیلی.»،
«استفاده از فرماندهان با تجربه و با علم سبب ایجاد محیطی علمی و دوستانه بوده و میتوان از تجربیات آنها استفاده نمود.»،
«آشنایی با مهارت ها و اقدامات انجام شده توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران که بصورت خیلی ضعیف در رسانه ها منعکس میشود.»،
«کشف نقش ارتش در جنگ به عنوان یک عنصر 50 درصدی .»،
«آشنایی بیشتر با نقش ارتش در دفاع مقدس.»،
«آشنایی با عظمت و کار عظیمی که در8سال دفاع مقدس انجام شد- تقویت خودباوری و خود اتکایی- آگاهی از حقیقت و واقعیات جبهه».
انتهای مطلب