banner

پدافند موشکی در دریا (قسمت بیستم و سوم)

تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۹

طرح پدافند هوایی منطقه‌ای – عملیات تدافعی ضد‌هوایی/ موشکی

طرح پدافند هوایی منطقه‌ای

الف- این طرح ادغامی از اقدامات آفندی و پدافندی، فرماندهی و کنترل و مأموریت‌های پشتیبانی در راستای رویکردی جامع برای دفاع در برابر تهدید است.

ب- طرح توسط قرارگاه بر اساس شرایط و مأموریت نیروهای مشترک و نیات فرماندهان مافوق تهیه می‌گردد تا متناسب با نیروهای دریا، زمین و ساحل پایه اقدامات پدافندی صورت پذیرد.

پ- با توجه به ماهیت پویای عملیات مشترک ضد‌هوایی، طرح پدافندی بایستی به صورت مداوم تجدید نظر نماید تا ضمن به روز نمودن و ادغام عملیات آفندی و پدافندی ضد‌هوایی، امکان حمله دشمن را تقلیل و نیازمندی عملیات دفاع هوایی خودی و تهدید علیه آزادی عمل نیروی خودی را نیز کاهش دهد.

ت- طرح پدافندی و عملیات ضد‌هوایی، از تمامی قابلیت‌های خودی علیه آسیب‌پذیری‌های دشمن به منظور دستیابی به حداکثر نتایج مطلوب ‌بهره‌گیری می‌نماید. عوامل مؤثر در این زمینه عبارتند از‌: تجزیه و تحلیل مأموریت، تخمین روند دفاع هوایی، چگونگی دستیابی به اهداف، نیازمندی‌های نیروها، پشتیبانی، هماهنگی آتش، در اختیار بودن سلاح، در اختیار بودن نیروها و ارزیابی عملیاتی.

عملیات تدافعی ضد‌هوایی/ موشکی

الف- اقدامات آفندی: عملیات آفندی بر اساس طرح کلی پدافند هوایی انجام می‌شود. در حالی که سیستم شناسائی هواپیما مهم‌ترین نقش را در انجام عملیاتی سریع و قابل اعتماد ایفا می‌نماید. با تعیین مناطق درگیری و ادغام عملیات کنترل هوایی و روند ‌بهره‌گیری از سلاح‌های هوا به هوا و سطح به هوا، تسهیل عملیات پدافند هوایی حاصل می‌گردد.

ب- عملیات ضد‌موشکی:فرمانده پدافند منطقه وفق اختیارات قانونی و ابلاغی عمل نموده و ابتکار لازم در ادغام قالبیت‌های سیستم‌های پدافندی را خواهد داشت. به منظور غیر متمرکز نمودن عملیات، فرمانده پدافند ‌می‌تواند بخش و یا تمامی اختیارت خود را به فرماندهان ذیربط تفویض نماید. فرمانده پدافند وضعیت و محدودیت‌های اجراء غیرمتمرکز را یادآوری و بر اساس میزان تهدید و پیچیدگی درگیری، مرکزی را جهت مدیریت روند درگیری ایجاد می‌نماید. در مدیریت نبرد، فرمانده پدافند از سه عامل برای اجراء مأموریت بهره ‌می‌گیرد: شرایط اخطار پدافند هوایی، روند کنترل سلاح و هماهنگی آتش.

الف) اخطار پدافند هوایی: اخطار بر اساس ارزیابی تهدید صورت پذیرفته و شامل حمله موشکی نیز می‌گردد. سطح اخطار با توجه به نوع حمله هوایی و یا حمله با موشک‌های بالستیکی متفاوت خواهد بود. اخطار یا سفید (حمله غیر مختمل) و یا زرد (حمله محتمل) و یا قرمز (حمله قریب‌الوقوع و یا در حال اجرا) خواهد بود.

ب) کنترل سلاح: این امر بدین معنی است که هماهنگی لازم بین هواپیما و سلاح‌های پدافندی می‌بایستی صورت گیرد. البته این هماهنگی با توجه به نوع تهدید (هوایی یا موشک‌های بالستیکی) متفاوت خواهد بود.

پ) دستور آتش: به معنی هماهنگ نمودن اجراء آتش هواپیما و یا سلاح‌های سطح به هوا است و بر پایه قواعد درگیری و دستورات فرماندهی انجام می‌شود.

 

پیوندهای مفید

Islamic republic of iran armyIslamic republic of iran armyIslamic republic of iran air forceIslamic republic of iran air defence
sign