banner

پدافند موشکی در دریا (آخر)

تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۲۳

نتیجه‌گیری

در گذشته، سـاختار سـنتی نیروهـا بـه لحـاظ نداشـتن اطلاعات دقیق و بی‌وفقه از موقعیت، مواضع و اهداف مورد نظر، از دقت لازم برخوردار نبوده و به دلیل عدم امکان توزیع اطلاعـات در سطوح مختلـف فرمانـدهی، تصـورهای متفـاوتی از صـحنه جنگ برای فرماندهان رده‌های مختلف ایجاد می‌گردید، کـه موجـب عدم هماهنگی و وحدت فرماندهی در جنگ می‌شد. همچنـین، به طور قطع، فقدان اطلاعـات کـافی و دقیق کـه بتوانـد سـطوح مختلف فرماندهی را در هدایت عملیات به طور همزمان پشـتیبانی نماید، از چالش‌های نیروها به شمار می‌رفت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برای رفع مشکل سیستم‌هـای سـنتی، سیستم‌هـای جدید باید به گونه‌ای طراحی شوند که امکـان تبـادل اطلاعات بین نیروها به طور مستقیم امکان‌پذیر گردیده و تبادل سریع و بی‌واسطه و امن اطلاعات، با رعایـت سـطوح دسترسی مجاز میسر شده و از اتـلاف بیهـوده وقـت به دلیل کندی روال حرکت اطلاعات، چه به صورت سلسله‌مراتبی و چه به صورت مستقل جلوگیری به عمل آیـد.

پیشرفت علم و فنـاوری در زمینه‌هـای مختلـف و اسـتفاده از آنهـا باعـث شـده کـه سیستم فرماندهی و کنترل دگرگون و دیدگاه‌های تئورسین‌های نظـامی متحول و دکترین نیروهای مسلح نیز تحـت‌الشـعاع شرایط جدید قـرار گیرد. با توجه به فنـاوری ارتباطـات و اطلاعات، می‌توان امیدوار بود که ارتقاء توان رزمی نیروها در زمینه‌هـای مختلـف حاصل و نظارت بر صحنه نبرد در هر زمان میسر و سیستم‌های هوشمند و تصمیم‌ساز در همه زمینه‌ها در خدمت فرماندهان قرارخواهند گرفت.

بررسی و مطالعه شرایط فعلی حاکم بر فضا و صحنه نبرد نشان می‌دهد که تنها بسـتر ارتبـاطی مناسـب، وجـود سامانه‌های مکانیزه و مبتنی بر فناوری اطلاعات کـه صـرفاً جنبـه پشـتیبانی کننده دارند، برای اعمال فرماندهی و کنترل کافی نیستند؛ لذا باید به دنبال شناسائی سیستم‌هایی بـود کـه در فضـا و صـحنه نبـرد بتوانند این مهم را محقق سازند. در ایـن راسـتا، بکارگیری فنـاوری اطلاعات در فرماندهی و کنتـرل در قالـب پـنج مؤلفه «چرخـه طراحی، چرخه مدیریت صحنه نبرد، چرخه آگاهی از فضای نبرد، چرخه اطلاعات پیشرفته و چرخـه هـدایت محـیط عملیـات» ‌‌می‌تواند به خوبی کار‌سـاز باشـد و پیش‌بینی می‌شود که دستاوردهای چشمگیر آن در صـحنه نبرد بتواند فرماندهی و کنترل را به معنی واقعی این واژگان تسهیل نماید.

از طرفی، مقابله با تهدیدات هوایی/ موشکی نیازمند هماهنگی و ادغام سلاح و تجهیزات مربوطه در قالب دکترین پدافند هوایی/ موشکی است، تا قادر باشد ضمن دریافت اخطار زود‌هنگام، اقدامات آفندی و پدافندی لازم را معمول دارد. با اقدامات تهاجمی می‌توان قبل از هرگونه اقدام تهدیدآمیز دشمن، نسبت به حملات هوایی / موشکی لازم را علیه آن اعمال و نسبت به انهدام قابلیت‌های دشمن اقدام نمود. اقدامات پدافند هوایی دفاعی نیز در قالب عملیات آفندی و پدافندی صورت ‌می‌گیرد، تا ضمن ‌بهره‌گیری از تجهیزات موجود، اثرات حملات هوایی / موشکی دشمن را تقلیل و یا ناچیز نمود. والسلام.

 

پیوندهای مفید

Islamic republic of iran armyIslamic republic of iran armyIslamic republic of iran air forceIslamic republic of iran air defence
sign