ردای فتح-45
ج – احساس حقارت صدام در مورد امضاء قرارداد 1975 الجزایر صدام که به عنوان معاون رئیس جمهور عراق در سال 1353 با اختیارات تام در کشور الجزایر توافق نامه صلح با ایران را امضاء نمود، بعد از رهایی از شورش اکراد بارزانی که با پشتیبانی شاه باعث هلاکت حدود یک سوم ارتش عراق گردیده بود، و سپس بعد از سرنگونی رژیم شاهنشاهی در ایران، در محافل مختلف همواره در مورد امضاء قرارداد 1975 الجزایر اظهار میداشت که:" در این جریان تحقیر شده و اجباراً تن به امضاء این قرارداد داده است."1

بنابراین وی همواره در پی فرصت مناسبی بود تا از این احساس حقارت رهایی یابد. در حالیکه صدام خود، بعد از امضاء قرارداد، چنان سرمست از باده پیروزی بود که قرارداد را یک موفقیت سیاسی برای حزب بعث قلمداد نمود.

 «طارق عزیز» وزیر خارجه وقت عراق در 24 آذر ماه 1359 گفت: " شاه سابق پیش از اعلام موافقت با مفاد قرارداد، دچار تردید شد. به او خبر دادیم که اگر این پیمان بسته نشود، عراق به ناچار دست کمونیست‌ها را در مرزهای خود با ایران باز خواهد گذاشت. هنوز یک هفته نگذشته بود که قرارداد مزبور مورد موافقت شاه خلع شده قرارگرفت؛ ولی در مورد این پیمان باید بگویم، متأسفانه با درگذشت رئیس جمهور الجزایر «هواری بومدین» در سال 1978، دفن گشت."[1]

روزنامه انگلیسی «دیلی تلگراف»[2] در چهارمین روز آغاز جنگ نوشت: " حمله عراق به ایران، ناشی از احساس شرم صدام نسبت به تسلیم شدن در برابر فشار و واگذاری بخشی از اراضی این کشور و نیمی از اروندرود، به شاه ایران بود."[3]

 

د اعلام پشتیبانی و موافقت حکومت‌های ارتجاعی منطقه با تصمیم رژیم بعث، در تهاجم به ایران

سران مرتجع منطقه که با شورش و اعتراض و اظهار نارضایتی‌های مردم کشورشان، بخصوص بعد از پیام امام خمینی(ره) مبنی بر صدور انقلاب، پایه‌های حکومتی خود را لرزان دیدند، انگیزه صدام برای تهاجم به ایران اسلامی را تقویت نمودند.

ملک حسین پادشاه فقید اردن، پسرعموی ملک فیصل دوم آخرین پادشاه عراق، درتاریخ 28 اردیبهشت 1359 بعد از دیدار دو روزه از بغداد، " حمایت اردن از عراق با تمام امکاناتی که در اختیار دارد را مورد تأکید قرار داد."[4]

 

هـ بروز اختلافات فاحش عقیدتی و ایدئولوژی بین دو کشور

شعار جمهوری اسلامی، وحدت «جهان اسلام» قلمداد می‌شد. در صورتیکه شعار حزب پان عربیسم حاکم برعراق، اتحاد «جهان عرب» تحت لوای حزب بعث تبلیغ می‌گردید. و به اسلام به عنوان وسیله‌ای برای نیل به مقصود خود می‌نگریستند. رسالت تاریخی این حزب، احیاء امپراتوری بزرگ اموی و عباسیان و حذف مرزهای جغرافیای سیاسی بین کشورهای عربی محسوب می‌شد.

شعار این حزب «امة عربیه واحده، ذات رسالة خالده» یعنی (یک امت عربی، یک مأموریت و رسالت ابدی) بود.

حزب بعث آن قدر در عصبیت عربی لبریز گردیده بود که برای حکام آنان تفاوتی بین ظالم و مظلوم قائل نبودند. «عرب باید از یاری شدن استمتاع و برخوردار شود، اگرچه، ظالم و ستمگر باشد». حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) برخلاف این عقیده جاهلیت می‌فرماید: "أُنصُر أَخاکَ ظالِماً أَو مَظلُوماً، إِنکُ ظالِماً فَاردُدهُ عَن ظُلمِه وَ إِنکُ مَظلوماً فَانصُرهُ «برادر خود را یاری کن چه ستمگر باشد چه ستمدیده، اگر ستمگر است او را از ستم بازدار و اگر ستم‌دیده است، او را یاری کن.»[5]

در دین اسلام، ابرام در ملی‌گرایی و تعصب ناسیونالیستی مطلق مورد نکوهش قرار گرفته والا گردیدن مسلمانان را در وحدت و یگانگی و برادری بناء نهاده است. در بسیاری از آیات قرآن مجید بر انسجام امت حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) تأکید گردیده است. به طور مثال:

  1. محور وحدت باید دین خدا باشد، نه نژاد و زبان و ملیت و… سوره آل عمران آیه 19 / سوره بینه آیه 5
  2. اتحاد نعمت بزرگ الهی است. سوره‌های آل عمران آیه 64 / انبیاء آیه 92
  3. وحدت و دوری از تفرقه یک وظیفه الهی است. سوره آل عمران آیه 103
  4. وحدت عامل اخوت و برادری است. سوره حجرات آیه 10
  5. تفرقه و عداوت و دشمنی، پرتگاه گودال جهنم است. سوره آل عمران آیه 103
  6. از برکات و خدمات اسلام غافل نشوید. سوره آل عمران آیه 103

صدام درجمع خبرنگاران در 21 آبان 1359 گفت: " … عراقی‌ها همواره در خدمت امت عرب بوده‌اند. هرعربی که فریاد بزند و از ما یاری بطلبد، ما به او کمک می‌کنیم. بی‌آن که از او بپرسیم که: آیا تجاوزکار است یا به او تجاوز شده است؟"[6] این افکار نشأت گرفته از اندیشه جاهلیت و فارغ از تعصب ممدوح مذهبی وی بود. قرآن مجید می‌فرماید: " اِذ جَعَلَ الَّذینَ کَفَرُوا فی قُلُبِهِمُ الحَمِیَّةَ حَمِیَّةَ الجاهِلِیَّةِ[7]

 

 

منبع: ردای فتح؛ کاظمی، محمد، 1398، ایران سبز، تهران

 


[1]. ستیز با صلح/ ناشر: ستاد تبلیغات جنگ؛ شورای عالی دفاع جمهوری اسلامی‌ایران، چاپ: ایران جاپ، 1366 ص 63

[2]. (The Daily Telegraph)

[3]. بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس؛ اسناد تجاوز (به روایت مطبوعات خارجی)/ ناشر: بیناد حفظ آثار – مدیریت انتشارات و ادبیات، تهران 1372 ص 36

[4]. پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس- مرکز ملی اسناد/ جنگ ایران و عراق از نگاه مطبوعات؛ جلد 1، مترجمان: عمادالدین قاسمی‌پناه و دیگران، ناشر: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس- انتشارات شکیب، تهران 1387/ ص189

[5]. پاینده ابوالقاسم، نهج‌الفصاحه (مجموعه کلمات قصار حضرت رسول اکرم(ص))؛ به گفتار 561 ص 112

[6] روزشمار جنگ- کتاب پتجم (هویزه، آخرین گام‌های اشغالگر)؛ ناشر: مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ، چاپ: قدیر، 1373 ص 189

[7]. آنگاه که کافران در دل خود تعصب ورزیدند، تعصب جاهلیت. قرآن مجید/ سوره فتح؛ آیه 26.

 

0 دیدگاه کاراکتر باقی مانده