هوانیروز در اولین روزهای جنگ تحمیلی – بخش پنجم
اشاره : در بخش قبلی این مقاله همانطور که مطالعه کردید امیر سرتیپ دوم خلبان رحمان قضات به دو نکته بسیار مهم اشاره کرد . نکته اول اینکه نیروی هوانیروز جز یگانهایی از ارتش بود که تحت تأثیر آشوبها و تحولات پس از انقلاب قرار نگرفته بود و دیگری آنکه در زمان حمله ارتش بعثی عراق، این نیرو، چه ازنظر بالگرد و چه ازنظر تجهیزات و چه ازنظر خلبان و نیروی انسانی نظیر و همانندی در منطقه خاورمیانه نداشت و این دو نکته ازنظر ارتش بعث عراق و فرماندهان عراقی مغفول مانده بود. و اینکه ادامه مقاله :

همچنین در عملیات والفجر ۸ گذشتن نیروهای انبوه ایران به همراه تجهیزات و اسلحه‌های سنگین مانند توپ از اروند توسط هوانیروز انجام شد. در شب قبل از آن تعدادی از غواصان از رودخانه عبور کردند و مناطق هدف را اشغال کردند ولی رسیدن نیروهای پشتیبانی برای آن غواصان توسط هوانیروز انجام شد زیرا از هیچ وسیله دیگری جهت انجام آن کار نمی‌شد استفاده کرد. در عملیات کربلای5 هم هوانیروز تعدادی زیادی از بالگر های خود را وارد عملیات کرد و حضور بالگردها چنان مؤثر و حماسه‌آفرین بود که طبق شنودهای انجام‌شده توسط نیروهای اطلاعاتی کشورمان نیروهای عراقی در جواب به صدام که به آنها گفته بود: ((چرا پیشروی نمی‌کنید پاسخ داده بودند که هر وقت ما می‌خواهیم به تانک‌هایمان آرایش نظامی بدهیم و حرکت کنیم بالگردهای ایرانی سر می‌رسند و با زدن تانک‌های ما شیرازه امور از هم می‌پاشد. اگر می‌خواهید موفق شویم باید فکری به حال بالگردهای ایرانی کنیم.)) البته پس از گذشت مدتی از جنگ تحمیلی هوانیروز ازنظر قطعات و امکانات پشتیبانی به دلیل تحریم‌های اقتصادی و نظامی دچار مشکل شدند، مثلاً سامانه راکت تیراندازی و غیره بالگردها با کمبود قطعات مواجه بود ولی بازهم خلبانان و کارکنان دلیل هوانیروز با تمام وجود به جنگ با دشمن می‌شتافتند و توانستند حماسه‌های ماندگار هوانیروز در دوران دفاع مقدس را بیافرینند.

  • هوانیروز در جبهه‌های غرب

سرهنگ خلبان صفر پایخان از اولین خلبانان هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در جبهه‌های غرب کشور حاضرشده و به همراه سایر هم‌رزمانش به مقابله با نیروهای متجاوز عراقی پرداخته است. جهت تکمیل شدن مبحث حماسه‌آفرینی‌های هوانیروز در دوران دفاع مقدس و اقدامات مؤثر و ارزشمند این نیرو در غرب کشور گفتگویی با این بزرگوار انجام داده‌ایم. خلبان پایخان می‌گوید:

پس از پیروزی انقلاب اسلامی بلافاصله غائله کردستان و خرابکاری‌های عناصر ضدانقلاب با حمایت رژیم بعثی عراق و سایر دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران شروع شد و اولین اقدامات و پروازهای هوانیروز برای مقابله با دشمنان انقلاب از بیست و هفتم اسفند ۱۳۵۷ آغاز گردید. سپس در آغاز سال ۱۳۵۸ نیروهای زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به منطقه کردستان  وارد شدند و به‌این‌ترتیب تعداد زیادی از نیروهای هوانیروز و پیاده ارتش به هنگام شروع جنگ تحمیلی در منطقه غرب و شمال درگیر جنگ با نیروهای ضدانقلاب بودند و تجاوز نیروهای عراقی مزید بر آن شد. اما خوشبختانه هوانیروز ازجمله یگان‌هایی بود در ارتش که در اثر حوادث ناشی از وقوع انقلاب اسلامی دچار آشفتگی و سردرگمی نشده بود و نیروهایش افرادی متخصص ، جوان و انقلابی بودند با داشتن تجهیزات و بالگردهای مناسب آماده نبرد با متجاوزان گردیدند.

اولین ورود نیروهای متجاوز عراقی به کشورمان از طریق مرزهای غربی شروع شد. نیروهای دشمن از مناطق دهلران تا اشنویه که شامل ۴ استان آذربایجان غربی، کردستان ،کرمانشاه و ایلام می‌شود وارد ایران شدند و در مناطق سرپل ذهاب، ایلام ، گیلان غرب، سوم‌تر و مهران پیشروی زیادی کرد. هم‌زمان با این پیشروی نیروهای زمینی عراق، نیرو هوایی آن کشور نیز مناطق و پایگاه‌های حساس ایران را مورد هدف قراردادند که ازجمله آن پایگاه‌ها پایگاه هوانیروز کرمانشاه یعنی پایگاهی که من در آن حضور داشتم بود. در پایگاه هوانیروز کرمانشاه چند نفر به شهادت رسیدند و در مقابل در همان حمله اولیه یکی از هواپیماهای عراقی هم توسط پدافند پایگاه مورد هدف قرارگرفته و منهدم شد. پایگاه هوانیروز کرمانشاه اولیه پایگاهی بود که از پایگاه اصفهان منفک شده و سازمان‌دهی گردیده بود و خلبانان ،بالگردها و تجهیزاتش آماده بودند و درواقع یک پایگاه رزمی تاکتیکی بود.

با وقوع این حملات دشمن اولین اقدام به پراکنده کردن بالگردها در مناطق پیشروی دشمن در قالب چندین گروه بود. این تیم‌ها در پادگان ابوذر، گیلان غرب، سوم‌تر، ایلام، اسلام‌آباد غرب، سنندج ، سقز و .. مستقر شدند که شامل بالگردهای شناسایی، باربری ، شکاری و جنگنده می‌گردیدند. به دلیل نبود آمادگی در نیروهای زمینی کشورمان ارتش تادندان‌مسلح عراق در آن مناطق پیشروی زیادی کرده بود و مثلاً دشت سرپل ذهاب را با سرعت زیاد و عدم وجود هیچ مانعی در مقابلش تصرف نموده و دیده بان ها، توپخانه‌ها، تانک‌ها و سایر تجهیزات خود را در مهم‌ترین ارتفاعات آن منطقه  که تسلط و دید کافی بر روی سایر مناطق داشت مستقر کرده بود. به‌طوری‌که اگر خودرو، نفربر،تانک، و به‌طورکلی هر چیزی که به‌طرف دشمن حرکت می‌کرد مورد هدف قرار می‌گرفت.

در این شرایط بود که فقط هوانیروز می‌توانست در مقابل پیشروی دشمن بایستد و به جنگ با آن برود و از همان لحظات اول خلبانان هوانیروز با ابتکار خود عملیات به کاو و بکش را طراحی و اجرا کردند. در این عملیات نیروهای دشمن در هر منطقه‌ای که در حال پیشروی بودند شناسایی‌شده و منهدم می‌گردید که البته انجام این نوع عملیات بسیار سخت و خطرناک است و متأسفانه در همان چند روز اول تعدادی از ماهرترین خلبانان هوانیروز مانند شهید سهیلیان به شهادت رسیدند. فرمانده ما در پادگان ابوذر شهید شیرودی بود که باروحیه و جسارت خاصی به جنگ با دشمن می‌رفتیم و درواقع جان خود را جهت دفاع از کشور بر کف دست گرفته و می‌جنگیدیم. باید گفت تنهاترین و فریادرس‌ترین نیروهای کشورمان برای مناطق مورد تجاوز قرارگرفته در آن زمان بالگردهای هوانیروز بودند و اگر از مردمان مناطق هم سؤال شود خواهند گفت که بالگردهای هوانیروز در آن زمان حماسه آفریدند. البته این هم دلیل داشت که آن حضور پایگاه هوانیروز کرمانشاه تا سرپل ذهاب که دشمن واردشده بود، حدود ۴۰ دقیقه بود و این مدت‌زمان برای جابجایی بالگرد زمان بسیار کمی است . درواقع می‌توان گفت که هوانیروز در جلوگیری از پیشروی بیشتر نیروهای عراقی به داخل ایران در روزهای اول جنگ تحمیلی نقش بسیار مؤثری داشت و خدا را شکر می‌کنیم.

 

منبع: مجله صف شماره 359، مهر 1389، ساعس اجا، ص132

 

0 دیدگاه کاراکتر باقی مانده