نبردهای هوایی ایران (62)
ب ـ نتایج عملیات هوایی «شبح4» نیروی هوایی، دستور عملیاتی «شبح4» را همانند «شبح3» در این عملیات صادر کرد و برابر آن با توجه به توان رزمی نهاجا بنا به درخواست فرماندهی قرارگاه کربلا، روزانه پنج نوبت پرواز پشتیبانی نزدیک هوایی با هواپیمای «اف5» و «اف4» از پایگاه‏های دوم، چهارم و سوم و ششم شکاری علاوه بر پروازهای گشت رزمی هوایی پیش‏بینی شد و نیز روزانه 20 نوبت پرواز پشتیبانی خدمات رزمی با هواپیمای «سی130» «بوئینگ707»، «جامبوجت747» و «آر.اف4» از پایگاه یکم، به منظور عکسبرداری، شناسایی الکترونیکی و سوخت‏رسانی، اضافه بر پروازهای شبانه روزی هواپیماهای گشت رزمی هوایی «اف14» از پایگاه‏های هفتم و هشتم شکاری همراه با سایت‏های پدافند موشک زمین به هوای هاوگ، (تبوک، خیبر و بدر) با پشتیبانی سایت‏های رادار اهواز، سربندر و بهبهان نیروی هوایی را در این عملیات پشتیبانی هوایی و پدافندی می‏کردند.

با نگاه به سلسله عملیات پیروز از «شکست حصر آبادان» تا «آزادسازی خرمشهر» که به طور متوسط روزانه بیش از 150 نوبت پرواز بمباران انجام می‏شد، در عملیات «رمضان» به علت توقف عملیات زمینی تنها 13 نوبت پرواز انجام شد. از نظر سامانه ترابری، نهاجا بیش از 12 هزار نفر را به جبهه‌ها منتقل کرد و تعداد زیادی مجروح نیز بازگشتند. فهرست مأموریت‏های نهاجا در جدول شماره 8-3 درج شده است.

 

جدول شماره 8-3 : تعداد پرواز‏های انجام شده در ماموریت‏های عملیات رمضان

مأموریت

بمباران پشتیبانی نزدیک هوایی

گشت رزمی و تندخیز

ترابری و اطلاعات الکترونیکی

سوخت‏رسانی هوایی

عکسبرداری

هواپیمای سرنگون شده عراق

مهمات و بار جابه‏جا شده

تعداد نوبت

13

738

1200

145

19

27   فروند

105 تن

 

 

متقابلاً در طول عملیات «رمضان»، دشمن بیش از یک هزار و 300 نوبت پرواز با انواع هواپیماهای شکاری به همراه شمار 342 نوبت پرواز بالگرد گزل و «ام.آی8» انجام داد و با این روند سال دوّم جنگ بعد از ناکامی در عملیات رمضان به پایان رسید. بنابراین، در پی شکست دشمن در عملیات‏های پیشین، نیروی هوایی عراق باتوجه به دریافت تسلیحات جدید، جسورانه‏تر از گذشته پروازهای رزمی را افزایش و توان حملات خود را علیه شهرها و مردم بی‏دفاع آنها در شهرهای مرزی متمرکز کرد. از این رو نهاجا بخشی از قدرت پدافند هوایی خود را برای جلوگیری از نفوذ هواپیماهای دشمن در این استان‏ها و شهرها به کار گرفت.

10ـ فرایند تجهیز تصاعدی نیروی هوایی عراق

عراق، پس از ناکامی‏های ارتش خود و شکست راهبرد جنگ برق‏آسا با حمایت شرق و غرب از دومین سال جنگ به صورت تصاعدی مبادرت به تجهیز نیروی هوایی کرد که در سطور زیر شرح کوتاهی از روند آن در بعد آفندی ارائه شده است.

الف ـ افزایش توانایی عراق در شناسایی هوایی و نقش هواپیمای «میگ ـ25»

قبل از شروع جنگ، امکانات شناسایی هوایی عراق ظاهراً به چند فروند هواپیمای «میگ21» محدود می‏شد که به دلیل بُرد پروازی کوتاه آنها، تنها قادر به عکس‌برداری از مناطق مرزی بودند. بنابراین ارتش عراق ازنظر گرفتن تصاویر اطلاعاتی هوایی، هواپیمای مناسبی در اختیار نداشت که بتواند این تصاویر را از اهداف موردنظر خود در داخل سرزمین پهناور ایران به دست آورد. اگرچه اتحاد جماهیر شوروی سابق کمک‏هایی را در این زمینه به آنها می‌کردند. در این خصوص، سـرلشکر «­وفیق سامرایی» ژنرال اطلاعاتی فراری ارتش عراق می‏گوید: «سرویس اطلاعاتی اتحاد شوروی سابق، اطلاعاتی را در مورد طرح‏های آشکار و دقیق و اطلاعات جامعی راجع به نقشه‌ها و موقعیت آشیانه‌های هواپیماهای کلیه پایگاه‌های هوایی ایران در اختیار ما قرار داده بود، من در جریان دیدار رسمی خود از ایران در سال 1975 از نزدیک شاهد این‌گونه استحکامات در پایگاه هوایی مهرآباد در تهران بودم».

 

منبع: نبردهای هوایی ایران، سرتیپ2 خلبان حسین خلیلی، 1398، ایران سبز، تهران

 

0 دیدگاه کاراکتر باقی مانده