خدا میداند با چه حالی برگشتیم – بخش پنجم
اشاره : در بخش چهارم این گفتوگو امیر دریادار دکتر حبیبالله سیاری در خصوص عملیات مروارید، (که طی آن سکوهای نفتی البکر و الامیه که اقتصاد عراق حول این دو سکو میچرخید، نابود شد) صحبت کرد و اینکه تازه عملیات اصلی و کار اصلی نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران بعد ازاین عملیات شروع شد. و اینک ادامه گفتوگو :

این‌ها خیلی مهم است و باید بررسی کنیم که در جنگ دریایی چه اتفاقی افتاد که ما نگذاشتیم یک روز صادرات نفت عراق ادامه پیدا کند و یک روز صادرات نفت خارک قطع شود. جنگ ۲۸۰۰ روز طول کشید، مجموعه عملیات هوایی که علیه خارک انجام شد ۲۸۰۰ بار بود. اگر میانگین بگیریم یعنی هرروز وضعیت خارک قرمز بود . ما دو فروند ناوشکن میلانیان و کهنمویی را در آنجا از دست دادیم. این دو ناو در پدافند از خارک نابود شدند. چندین ناوچه کوچکمان آنجا موشک خورد، اما توانستیم پدافند محیطی و پدافند داخلی جزیره را با موفقیت به انجام برسانیم. نیروهای ویژه ما پیرامون جزیره حضور داشتند و در دریا هم حضور داشتیم. پدافند دریایی هم حضور داشت. ما توانستیم ۲۸۰۰ حمله عراق را خنثی کنیم. البته بعضی از بمب‌ها و موشک‌های آنها به هدف می‌خورد اما حتی یک روز هم صادرات به نفت قطع نشد.

در این مدت ۱۰ هزار کشتی اسکورت شد ولی فقط ۲۵۰ فروند کشتی موشک خورد که از این تعداد ۲۰۰ فروند را نجات دادیم. کسی ازلحاظ آمار محاسبه کرده بود که در زمان جنگ میزان آسیب‌پذیری کشتی‌ها به‌اندازه آسیب‌پذیری یک خودرو در داخل شهر در طی دو سال پایین آمده بود و ما  توانستیم به‌خوبی عملیات اسکورت را هدایت کنیم. ۱۰ هزار کشتی دررفت و برگشت از تنگه هرمز تا بندر امام اسکورت شدند .ما حتی یک روز اجازه ندادیم هیچ دشمنی وارد مرز آبی ما شود و این یعنی حفظ مرزهای آبی.

• نقش نیروی دریایی در پشتیبانی از سایر نیروها و حضور درصحنه‌های دیگر جنگ چه بود؟

نیروی دریایی از توانمندی‌های عمده‌ای برخوردار است که می‌تواند در زمین و آسمان و دریا عملیات انجام دهد. هرچند در مأموریت نیروی دریایی دفاع زمینی از بندر خرمشهر و امثال این موارد تعریف‌نشده بود اما در آغاز جنگ به علت توانی که در قسمتی از نیروی دریایی یعنی((تکاوران دریایی)) وجود دارد از نیروی دریایی استفاده شد. همین‌ها هستند که در ذوالفقاری و حصر آبادان هم حضور داشتند. ما در عملیات شکست حصر آبادان شرکت داشتیم و خود من در این عملیات مجروح شده‌ام. در عملیات بیت‌المقدس و در مرحله یکم و سوم این عملیات حضور داشتیم. در مرحله یکم عملیات بیش از ۳۰۰ فروند قایق ما در عبور از رودخانه حضور داشتند. اگر این قایق‌ها نبودند این مرحله یا طولانی می‌شد و یا آسیب‌پذیری را بالا می‌برد. در عملیات زمینی گفته می‌شود پیچیده‌ترین عملیات عبور از رودخانه است. تلاش اصلی این عبور از رودخانه با نیروی دریایی بود. در مرحله سوم عملیات بیت‌المقدس ما از حفار شرقی که نقطه‌ای است  در کنار کارون و بالاتر از خرمشهر و مسجد بهمن‌شیر به کارون ، وارد شدیم و شب سوم خرداد وارد خرمشهر شدیم و هم‌زمان بااینکه نیروهای زمینی ارتش و سپاه از زمین وارد شدند و جلو آمدند ما هم آمدیم و تمام نوار کنار رودخانه را تا تقاطع کارون و اروند پاک‌سازی کردیم و وارد شهر شدیم. این خاطره در آن زمان برای ما بسیار ارزشمند بود چراکه ما در شب چهارم آبان ۵۹ از همین منطقه به‌ناچار عقب‌نشینی کرده بودیم و برای ما آرزو بود که دوباره به خرمشهر برگردیم .در جزایر مجنون هواناوهای  ما حضور داشتند این‌ها را با کامیون و تدابیر خاص به جزایر بردیم و این‌ها نقش بسیار ارزنده‌ای در جابجایی نیرو و امکانات و مهمات در این عملیات داشتند. در عملیات والفجر ۸ و فاو هم حضور داشتیم اما تاکنون اصلاً به این موضوع اشاره نشده است. عملیات والفجر ۸ تنها عبور از رودخانه و حضور برادران سپاه در خاک عراق نبود. ۹۰۰ اراده توپ نیروی زمینی ارتش در این عملیات شرکت داشتند. بخش عمده‌ای از هوانیروز و نیروی هوایی و پدافند در این عملیات حضور داشتند. نیروی دریایی هم کاملاً شبه‌جزیره فاو را دور زد و از خور عبدالله وارد شد و ما راه ورودی خور عبدالله را با اقدامات حساب‌شده بسته بودیم ما بودیم که پشت دشمن را بستیم تا نتواند در آن منطقه تحرکی داشته باشد. همان شب دوباره به البکر و الامیه حمله کردیم و معجزه‌ای اتفاق افتاد. ما اصطلاحی داریم که می‌گوییم high water  و  high high water  که در بهار اتفاق می‌افتد و سطح آب خیلی بالا می‌آید. اما در شب ۲۲ بهمن ۱۳۶۴ ،  high high high water در اروندرود اتفاق افتاد. سطح آب به‌قدری بالا آمد که به‌راحتی توانستیم از رودخانه، از موانع خورشیدی و … عبور کنیم. نیروی دریایی بعد از پیروزی در عملیات والفجر ۸ با برقراری ابتکاری ایستگاهی دریایی به نام تور1 در نزدیکی بندر ام القصر و کنار دریاچه نمک سامانه‌ای پیاده کرد که تاکنون جزء ناگفته‌های جنگ باقی‌مانده است. یک سامانه کامل توپ ۷۶ میلی‌متری اتوملارا با میانگین ۸۰ گلوله در دقیقه و ۱۲ کیلومتر برد هوایی که بر روی ناوچه‌های پیکان نصب می‌شود را بر روی زمین در ساحل مستقر کردیم. اما اینکه چگونه این اتفاق می‌افتد و چگونه این توپ  حجیم و سنگین که بخشی از آن در زیر عرشه ناوچه پنهان است و دیده نمی‌شود را از سیرجان به فاو منتقل کردیم، خود شنیدنی است.