نبردهای هوایی ایران (59)
در ساعات 06:15، 07:00، و 07:25 روز 12/2/61 به ترتیب هشت فروند هواپیمای «اف4ئی» از پایگاه ششم شکاری از ارتفاع بالا، هفت فروند «اف5ئی» از پایگاه چهارم شکاری در ارتفاع پست و سه فروند دیگر «اف4ئی» از بوشهر، یگانهای ارتش عراق را در منطقه شلمچه و کوشک بمباران کردند. در این عملیات‏های سنگین هوایی، سرانجام یک فروند هواپیمای «اف4ئی» به خلبانی سرگرد منوچهر روادگر و ستوان‏یکم جهانگیر انقطاع، هدف موشک هواپیمای میراژ واقع و سرنگون شد، روادگر که فرمانده گردان61 جنگنده بمب‏افکن بوشهر بود، به دست ارتش عراق گرفتار و جهانگیر انقطاع با گلولههای سربازان دشمن هنگام فرود با چتر نجات به درجه رفیع شهادت نائل شد.

در روز سیزدهم، تنها 926 نفر مجروح و 75 پالت خالی از منطقه عملیاتی تخلیه شد و دو هزار و 939 نفر مأمور و 26 پالت بار شامل مهمات و دارو و خون به منطقه عملیاتی ترابری شدند[1]. از روزهای چهاردهم تا هفدهم اردیبهشت، همه روزه تعداد هشت فروند «اف4» از پایگاه‏های بوشهر و دزفول که به پایگاه «امیدیه» گسترش یافته بودند[2]، نیروهای دشمن را در منطقه فکه از ارتفاع بمباران کردند. دراین مأموریت‏ها یک فروند هواپیمای «اف4ئی» به خلبانی سرگرد حسن طالب‌مهر و ستوان‏یکم علی امجدیان در مورخ 16/2/1361، در منطقه فکه با برخورد موشک هوابه‌هوای میراژ دشمن سرنگون شد و خلبانان آن هنگام فرود با چترنجات به ضرب گلوله‌های مسلسل کلاشینکف سربازان عراقی در دم به شهادت رسیدند. در روز هیجدهم اردیبهشت، خلبانان پایگاه سوم همدان مأمور به دزفول، با دو فروند هواپیمای «اف4ئی» قرارگاه دشمن را در جفیر از ارتفاع بالا بمباران کردند و خلبانان پایگاه چهارم شکاری دزفول نیز با هشت فروند هواپیمای «اف5ئی» نیروهای ارتش عراق را در خطوط «طلائیه- نشوه» و جنوب‏غرب جفیر از ارتفاع پست بمباران کردند و نیز چند فروند از هواپیماهای دشمن سرنگون شدند. با این حال، با پشتیبانی‏های مداوم هوایی، عملیات «بیت‌المقدس» در دو بخش نخستین خود با موفقیت‌های بسیار درخشان به پیشروی فرخنده‌ای دست یافته بود و چون نیروهای لشکر پنجم مکانیزه و لشکر سوم زرهی عراق دست به عقب‏نشینی شتاب‏آلودی زدند و جای ثابتی نداشتند، شیرازه کار از دست فرماندهان عراقی به در آمده بود و درخواست‌های بمباران هوایی برای بمباران دشمن کاسته شد و تنها پدافند هوایی صحنه و ترابری هوایی بسیار نیاز بود.

در پگاهان و ظهر روزهای 21 تا 23 اردیبهشت، چند فروند دیگر از جنگنده‏های عراقی، هدف موشک‏های «اف14» واقع و سرنگون شدند و یک فروند دیگر نیز در عصر توسط شلیک موشک اسپارو هواپیماهای «اف4» پایگاه ششم شکاری سرنگون شد. البته طی این روزها پنج بار تلاش برای عکسبرداری و شناسایی آخرین وضعیت دشمن بی نتیجه بود تا این که در روز 25 اردیبهشت، جنگنده‏های «اف4» با مشغول ساختن شکاریهای عراقی، فرصت مناسبی برای «آر.اف4» ایجاد کردند تا از منطقه جنوب‏غربی خوزستان عکس‌برداری کرد. در عکس‌های گرفته‌شده، وجود یک پل تدارکاتی شناور موسوم به «بووارین» بین ساحل خرمشهر و خاک عراق، مورد شناسایی قرار گرفت. این پل به منظور پشتیبانی قوای عراقی به‌صورت ماهرانه‌ای نصب‌شده بود، به‌طوری‌که در روز در آب فرو برده می‌شد تا در معرض دید هواپیماهای ایرانی نباشد و در شب بالا آورده می‌شد[3]. پس از شناسایی موقعیت پل، دستور انهدام آن داده شد. پس از چند بار تلاش، درنهایت مأموریت به یکی از نام‏آورترین خلبانان فانتوم واگذار شد. محمود اسکندری که بدون شک یکی از قهرمانان جنگ ایران و عراق محسوب می‌شود، همراه با اکبر زمانی به‌عنوان خلبان کابین عقب در یک پرواز متهورانه موفق شدند این پل دست‌نیافتنی را برابر تصاویر زیر منهدم سازند[4].

 

تصویر شماره 9-3

عکس‏های گرفته شده قبل و بعد از انهدام پل شناور تدارکاتی «بوارین»

بر روی اروند در غرب خرمشهر

 

منبع: نبردهای هوایی ایران، سرتیپ2 خلبان حسین خلیلی، 1398، ایران سبز، تهران


[1]– همزمان با موفقیت‏های رزمندگان ایرانی، در ساعت17:20 سیزدهم اردیبهشت 61، هواپیمای غیرنظامی حامل وزیر امور خارجه فقید الجزایر با شلیک موشک جنگنده‌های نیروی هوایی عراق برفراز مرز ایران و ترکیه سرنگون گردید.

[2] – در این عملیات به ابتکار شهید اردستانی فرمانده پایگاه پنجم شکاری در امیدیه، برای نخستین‏بار یک گروه از هواپیماهای آماده «اف5ئی» همراه با خلبانان ورزیده آن از پایگاه چهارم در دزفول به پایگاه پنجم شکاری گسترش داده شدند تا به صورت آزمایشی در عملیات رزمی شرکت کنند.

[3]– دشمن تلاش داشت تا نیروهای خود را از آوردگاه به در برد و پلی بر رودخانه اروند بنا نهاده بود تا عقب‏نشینی نیروهای ‌‌زرهی و مکانیزه خود را تا آنجا که بشود آسان سازد، این پل به درازای 500 متر و از چهار دهانه درست شده بود

[4]– بابامحمودی، مهدی «من بودم و محمود اسکندری، مصاحبه با امیر سرتیپ2 اکبر زمانی»، ماهنامه صنایع هوایی، ش 241، شهریور 1390، ص 34.

 

0 دیدگاه کاراکتر باقی مانده