عملیات انتقام پاسخی دندان شکن در کمتر از 2 ساعت (2)
اشاره : در بخش نخست این مقاله اشاره ای شد که بعد از سقوط رژیم شاهنشاهی در ایران، صدام با تصور اینکه می تواند جای ایران را در خلیج فارس پر کند، حملاتی پراکنده را از تاریخ 13 فروردین ماه سال 1358 آغاز کرد. عراق در این مدت درمجموع 464 بار حریم هوایی، زمینی و دریایی را نقض کرد. و اینک ادامه مقاله:
  • حملات هوایی آغاز شد

نیروی هوایی عراق در ساعت 13:45 دقیقه با شش فروند میگ 23 به فرودگاه اهواز، دقایقی بعد با 3  فروند میگ 23 به پایگاه هوایی تهران، سپس با چهار فروند میگ 21 به پایگاه هوایی همدان و سه فروند میگ به فرودگاه سنندج، هشت فروند میگ به فرودگاه تبریز، و با چند فروند هم به شهرهای بوشهر، کرمانشاه و اسلام آباد حمله کرد ولی این پایان کار نبود.

 در هنگام حمله به پایگاه مهرآباد تهران، با اعلام اسکرامبل دو فروند فانتوم این پایگاه اقدام به رهگیری میگ ها کردند. در جریان این حمله، جمعاً پنج فروند از هواپیماهای عراق ساقط شد. یک فروند از از این هواپیماها در غرب تهران مورد هدف فانتوم های ایرانی قرار گرفت. از این مجموع یکی از خلبانان اقدام به خروج اضطراری از هواپیما کرده که به اسارت نیروی های ایرانی درآمد.

 پایگاه های تهران، همدان و بوشهر اهداف اصلی دشمن بودند. خلبانان عراقی با استفاده از اصل غافلگیری به پایگاه های ایران حمله کرده بودند، ولی به خواست خداوند و به دلیل عدم توانایی لازم نتوانستند کاری ازپیش ببرند. در پایگاه بوشهر با اینکه میگ ها در ارتفاع پایین پرواز و پایگاه را بمباران می کردند، فقط قسمت ابتدایی باند مورد هدف قرار گرفت، که آسیب این نقطه هم جدی نبود.

  • واکنش سریع نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

به دنبال این تهاجم ناجوانمردانه، سرهنگ خلبان شهید جواد فکوری، فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، با اعلام وضعیت اضطراری از کلیه فرماندهان برای جلسه ای در ستاد نیروی هوایی دعوت و در جلسه تاکید می کندکه باید جواب قاطع و سریع به این حمله داده شود.

 شهید فکوری تاکید می کند که ما باید به تکلیف خودمان عمل نماییم و از کشورمان دفاع کنیم، ما برای این روزها آموزش دیده ایم و نتیجه آن دست خداوند است. با پایان جلسه، همه روی این نکته تاکید دارند که باید جوابی قاطع و سریع به دشمن داده شود. بر همین اساس به پایگاه سوم شکاری همدان و ششم شکاری بوشهر ماموریت داده می شود تا در عملیات های جداگانه ای و با درنظر گرفتن اصل غافلگیری جوابی سریع به این حمله هوایی عراق بدهند.

  • عملیات انتقام در کمتر از دو ساعت

ساعت 2:30 بعد از ظهر روز 31 شهریور سال 1359 فرمانده وقت پایگاه هوایی همدان سرهنگ خلبان قاسم گلچین دستور می دهد که همه ی خلبانان در سالن تجمعات پایگاه گرد هم بیایند. صدهاکیلومتر دورتر در پایگاه هوایی بوشهر هم غوغایی برپاست. به دستور مرحوم سرتیپ خلبان مهدی دادپی فرمانده وقت پایگاه بوشهر، خلبانان همگی گرد هم آمده بودند. سرتیپ کاکاوند معاون وقت عملیات پایگاه  با دقت مشغول انتخاب خلبانانی برای اجرای عملیاتی برق آسا بود. مضمون هر دو جلسه مشخص بود.

فرماندهان ضمن تشریح وضع موجود، عنوان کردند که از ستاد نیروی هوایی دستور آمده که خیلی سریع پاسخی قاطع به عراق داده شود.  عراقی ها باید بدانند که ایران به رغم تمام تحریم هایی که علیه این کشور اعمال شده است، نباید دست کم گرفت.

طرح اولیه عملیات انتقام آماده است. بر اساس این طرح، می بایست  ابتدا پایگاه هوایی بوشهر و پس از آن پایگاه هوایی همدان وارد عمل می شدند، بر همین اساس،  مقرر شد که دو گروه پروازی به نام های ((البرز)) و ((آلفارد)) به ترتیب از دو پایگاه ششم شکاری بوشهرو پایگاه سوم شکاری همدان به پرواز درآیند. طرح عملیات بدین شکل بود که نخستین گروه پروازی با نام البرز از پایگاه ششم شکاری بوشهر به پرواز در می آید و پایگاه هوایی (( شعبیه)) را بمباران می کرد. سپس گروه پروازی دوم با نام الفارد از پایگاه سوم شکاری همدان به پرواز در می آمد و پایگاه هوایی ((کوت)) را بمباران می کرد.

  • پایگاه هوایی بوشهر آماده حمله نخست

پایگاه ششم شکاری می بایست زودتر وارد عمل می شد. پس خلبانان بلافاصله کار روی نقشه و برنامه پروازی البرز را شروع کردند. بعد از نیم ساعت، برنامه پروازی آماده شد و قرار شد با چهار فروند فانتوم مسلح به بمب های 1000 پوندی به پایگاه شعبیه حمله کنند.

فرمانده عملیات پایگاه، خلبانان را انتخاب کرده بود و فهرست اسامی پروازی را به لیدر دسته پروازی سپرد تا وی با توجیه دیگر خلبانان، آنها را جهت انجام عملیات  آماده کند. طبق فهرست پروازی، سرتیپ جهانگیرابن یمین به عنوان شماره یک و لیدر دسته پروازی انتخاب شده بود. ابن یمین از خلبانان باتجربه پایگاه به شمار می رفت. خلبان کابین عقب ایشان ستوان کاظم روستا معرفی شد، شهید کاظم روستا کمتر از سه ماه بعد در یک پرواز برون مرزی به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 

منبع: مجله صف شماره 359، مهر 1389، ساعس اجا، ص91

 

0 دیدگاه کاراکتر باقی مانده