تانک هاى بعثى در محاصره عقابان تیز پرواز (بخش دوم)
تشریح نقش نیروى هوایى در عملیات آزادسازى سوسنگرد امیر سرتیپ دوم خلبان موسوی، امیر سرتیپ دوم خلبان رمضانی مهمات مصرفی پایگاه چهارم در این روز به میزان 24تیر بمب از نوعMK-82 از نوع ریتارد یا HIGH DRAG گزارش شد که یا بالغ بر 12 هزار پوند می شود؛ همچنین سه هزار تیر فشنگ 20میلی متری HEI به وزن 1800 پوند.

در این روز پایگاه یکم مستقل ترابری هوایی در مهر آباد تهران و پایگاه هفتم مستقل ترابری هوایی در شیراز، تعداد 101 نوبت پرواز ترابری هوایی انجام دادند. به تفکیک، هرنوع پرواز به شرح زیر است:

سه نوبت پرواز هواپیمای اوریون پى3 اف برفراز خلیج فارس برای پایش و گزارش تردد شناورهای خودی و بیگانه. البته پروازهای شناسایی هواپیماهای اوریون نیز باید در جمع پروازهای شناسایی راهکنشی قرار گیرد که ما برای سهولت در شمارش، آنها را در جمع پروازهای ترابری قرار دادیم. به هر روی، تعداد دو نوبت پرواز بوئینگ-747 و هفت نوبت پرواز بوئینگ-707 برای سوخت رسانی در هوا انجام شده و نیز 27 نوبت پرواز هرکولس (سی-130) برای ترابری هوایی افراد و تجهیزات به جبهه ها صورت گرفته است.

به این پروازها نیز به اختصار اشاره می شود:

44 نوبت پرواز بونانزا (اف- 33) برای دیدبانی هوایی، 10 نوبت پرواز هواپیمای فرندشیپ (اف- 27) برای ترابری سبک هوایی، دو نوبت پرواز جت فالکون و شش نوبت پرواز جت استار برای جا به جایی مدیران و فرماندهان و همچنین انتقال دستورهای پروازی و تصاویر راهکنشی هوایی که از جبهه ها گرفته شده بود به یکان های پروازی عملیاتی و قرارگاه های مقدم نیروی زمینی در دزفول و اهواز.

در این تاریخ ستاد نیروی هوایی دستورهایی مبنی بر تشکیل و فعال شدن دسک های راهکنشی هوایی به مرکز عملیات راهکنشی صادر و ابلاغ کرد که دسک های کرخه، اهواز، ماهشهر تحت پایش مرکز عملیات هوایی راهکنشی مستقر در پایگاه چهارم شکاری عمل کنند.

روز 26 آبان، در پایگاه چهارم شکاری تعداد 16 نوبت پرواز مراقبت مسلحانه هوایی و سه نوبت پرواز CAP  بمباران هوایی انجام شد.

طی همین روزها چون یکان های ارتش عراق در سر تا سر جبهه ها متوقف شده بودند و به علت کمبود سوخت و سایر اقلام آمادی توان تحرك زیادی نداشتند، فرمانده نیروی هوایی هم کمی از فشار پروازها کاسته بود. در عوض، آماد نیروی هوایی به بازسازی هواپیماها، توپ ها و موشک ها پرداخته بود.

منطقه سوسنگرد هم در کانون توجه ارتش صدام قرار داشت. به دلیل آن که فرماندهی سپاه سوم ارتش عراق در آخرین روزهایی که کمی توان حرکت برایش باقی بود، قصد داشت سوسنگرد را اشغال کند، لشکر9 زرهی به واسطه تیپ12 زرهی تازه نفس و پرانگیزه که به تازگی زیر امر این لشکر قرار گرفته بود، می خواست سوسنگرد را به طور کامل تصرف کند و به این نتیجه رسیده بودند که اگر اهواز را هم تصرف نکردند، ایرادی نیست؛ دست کم سوسنگرد را باید تسخیر کنند تا خاطره خرمشهر را در بین مردم عراق و نظامیان خود زنده نگه دارند و روحیه کاسته شده نظامیان عراقی را در طول این پنجاه و چند روز بالا ببرد. فرمانده لشکر12 زرهی افسر معروف و جاه طلبی بود به نام سرهنگ «ماهر عبد الرشید» که در ادامه جنگ به درجه سپهبدی رسید.

به هر حال آن سه فروندی که از پایگاه چهارم در 26 آبان 1359 برای بمباران هوایی برخاستند، تعدادی تانک و خودروی زرهی در اطراف سوسنگرد را هدف گرفتند و از پای درآورند و یک ستون نظامی را که در جاده بستان به سوسنگرد در حرکت بود، به طور کلی پراکنده کرده، خسارات سنگین تجهیزاتی و نیروی انسانی به این ستون وارد آوردند.

میزان مهمات مصرف شده خلبانان در این روز 12تیر بمب 500 پوندی به وزن شش هزار پوند برآورد شده و نیز تعداد 1500 تیر فشنگ 20 میلی متری HEI به وزن 900 پوند از مسلسل هواپیماها شلیک شده است.

در این روز فرماندهی پدافند هوایی در اهواز گزارش داد که یک فروند هواپیمای میگ-23 نیروی هوایی عراق را سرنگون کرده است.

در 26 آبان 1359 همچنین پایگاه هفتم شکاری در شیراز تعداد نُه نوبت پرواز CAP یا مراقبت مسلحانه هوایی با هواپیماهای اف-14 برفراز جزیره خارك و استان بوشهر در کنار شهر دزفول انجام داد. خلبانان پایگاه هشتم شکاری در اصفهان نیز با تعداد 17 نوبت پرواز با هواپیماهای اف-14 به عنوان CAP (مراقبت مسلحانه هوایی) از ارومیه تا دزفول را پوشش دادند.

تلفات نیروی انسانی، طی این روز تنها یک نفر داوطلب بود که به جبهه سوسنگرد اعزام شده بود؛ به نام گروهبانیکم فنی ابراهیم قهوه چی زاده. تخصص او تدارکات و قطعه رسانی در پایگاه ششم شکاری بود که به ضرب گلوله دشمن در منطقه سوسنگرد به شهادت رسید.

منبع: مجله صف، شماره426، آبان1395

 

0 دیدگاه کاراکتر باقی مانده