سروقامتان دیار ایثار و شهادت
از شاهكارهای عملیات جنگی او علیه اهداف استراتژیك در خاك عراق، گرفتن عكس «مجلس الوطنی» عراق و كاخ ریاست جمهوری در بغداد است. او در تاریخ 20/3/65 در حالی كه دشمن به شدت از آسمان منطقهی نبردهای زمینی توسط موشكهای «سام-2» و هواپیماهای «میراژـF-1» دفاع میكرد، در یك عملیات تركیبی با دشمن درگیر و در این درگیری به درجه رفیع شهادت نائل آمد. شهید ذوالفقاری در طول جنگ به علت خدمات فوقالعادهی جنگی مدت بیست و سه ماه ارشدیت گرفت و در لحظهی شهادت بر اساس قوانین و مقررات ارتش جمهوری اسلامی ایران به درجه سرتیپی و دریافت نشان فتح مفتخر گردید.

سرتیپ فریدون ذوالفقاری

درجه: سرتیپ

نام: فریدون

نشان: ذوالفقاری

عنوان سازمانی: معاون عملیاتی منطقه هوایی مهرآباد

عنوان تخصصی: خلبان شكاری

تاریخ تولد: 21/1/1324 تهران

تاریخ شهادت: 10/3/1365

وضعیت تأهل: متأهل

تعداد فرزندان: دو دختر

محل دفن: بهشت زهرا در تهران

معرفی اجمالی

سرتیپ خلبان شهید فریدون ذوالفقاری در سال 1324 در تهران دیده به جهان گشود و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران به پایان رسانید و برای ادامه‌ی تحصیل راهی انگلستان شد. در بازگشت به وطن در سال 1346 به استخدام نیروی هوایی در دانشكده خلبانی درآمد و دوره آموزش‌های مقدماتی آكادمی و پروازی را با هواپیماهای«T-41» و «T-6» در تهران طی كرده سپس برای ادامه تحصیل به ایالات متحده آمریكا اعزام شد.

 

سرتیپ خلبان فریدون ذوالفقاری در دوران دانشجویی و پرواز با هواپیمای“T-38

در آمریكـا دوره تكـمیلی آكـادمی و پـرواز با هواپیماهای جت آموزشی «T-37» و جت مافوق‌صوت «T-38» را با 220 ساعت پرواز طی نموده و در پایان به درجه ستواندومی مفتخر و به ایران مراجعت نمود

در سال 1348 برای طی دوره پرواز شكاری تاكتیكی هواپیمای «اف‌ـ5» در پایگاه یكم شكاری در مهرآباد تهران برگزیده شد و بلافاصله برای ادامه دوره به پایگاه هوایی دزفول منتقل گردید. پس از طی دوره به عنوان خلبان شكاری تاكتیكی «اف‌ـ5» به اسكادران 42 شكاری بمب‌افكن در دزفول منتقل و چندی بعد برای پرواز با هواپیماهای «آراف‌ـ5» كه یك نوع شكاری شناسایی تاكتیكی مافوق‌صوت بود به پایگاه یكم شكاری در مهرآباد تهران اعزام گردید. چیزی نگذشته بود كه برای طی دوره آموزشی شكاری تاكتیكی فانتوم برگزیده شد و بالاخره در آغاز جنگ عراق علیه ایران به عنوان فرمانده‌ی اسكادران شكاری شناسایی فانتوم در مهرآباد وارد جنگ گردید. بخش اعظم عكس‌های تاكتیكی از فعالیت‌های نیروهای دشمن در  خوزستان توسط این خلبان شهید گرفته شده است.

 

عكس هوایی از مجلس الوطنی عراق (پارلمان عراق) در بغداد كه توسط شهید سرتیپ خلبان فریدون ذوالفقاری در تاریخ 18/7/59 گرفته شد. دقت در هدایت هواپیما و

رسیدن بر روی هدفی چنین مهم نشان می‌داد كه حاكمان عراق حتی در داخل كاخ‌هایشان نیز به هیچ‌وجه امنیت نداشتند.

*****

از شاهكارهای عملیات جنگی او علیه اهداف استراتژیك در خاك عراق، گرفتن عكس «مجلس الوطنی» عراق و كاخ  ریاست جمهوری در بغداد است. او در تاریخ 20/3/65 در حالی كه دشمن به شدت از آسمان منطقه‌ی نبردهای زمینی توسط موشك‌های «سام-2» و هواپیماهای «میراژ‌ـF-1» دفاع می‌كرد، در یك عملیات تركیبی با دشمن درگیر و در این درگیری به درجه رفیع شهادت نائل آمد. شهید ذوالفقاری در طول جنگ به علت خدمات فوق‌العاده‌ی جنگی مدت بیست و سه ماه ارشدیت گرفت و در لحظه‌ی شهادت بر اساس قوانین و مقررات ارتش جمهوری اسلامی ایران به درجه سرتیپی و دریافت نشان فتح مفتخر گردید.

دوره‌های آموزشی

آموزش دوره خلبانی مقدماتی در ایران 1346

آموزش دوره خلبانی جت در آمریكا 1348

آموزش دوره خلبانی جنگنده بمب‌افكن «اف‌ـ5آ» 1348 در دزفول

آموزش دوره خلبانی شكاری شناسایی (آراف‌ـ5آ) در مهرآباد

آموزش دوره خلبانی شكاری بمب‌افكن «اف‌ـ4»  1351 در مهرآباد تهران

آموزش دوره خلبانی شكاری شناسایی «آراف‌ـ4» فانتوم در سال 1353 در مهرآباد تهران

دوره هنرآموزگاری  هواپیمای شكاری شناسایی «آراف‌ـ4» 1354 در تهران

آموزش دوره فرماندهی و ستاد در تهران 1364

ویژگی‌های فردی و نظامی

سرتیپ خلبان شهید فریدون ذوالفقاری افسر برجسته‌ای بود كه در دوران خدمتش در نیروی هوایی همواره مأموریت‌های دشوار پروازی بویژه پرواز بر فراز جبهه‌های زمینی و گرفتن عكس‌های مهم قبل از آغاز عملیات را بر عهده‌ی او قرار می‌دادند. او به علت شجاعت ذاتی كه داشت همواره داوطلبانه این مأموریت‌ها را می‌پذیرفت.

آن شهید والامقام، در تغییر تاكتیك نهاجا در بمباران‌های ارتفاع پست به ارتفاع بالا در اولین عملیات مهم ارتش ثامن‌الائمه و گروه پروازی كه قرار بود این مأموریت پروازی را انجام دهند با كمال شجاعت و اعتمـاد به نفس هدایت اولین گـروه را بر روی هدف بر عهده گرفت و با هواپیمای فانتوم شناسایی خود در جلوی گروه پروازی در ارتفاع پنجاه هزار پایی به پرواز درآمد و قبل از بمباران، فداكارانه اولین عكس هوایی را گرفت و بلافاصله پس از عملیات بمباران، عكس«BDA» یا  «BOMB DAMAGE ASSESMENT» را كه به ارزیابی انهدام هدف موسوم است، نیز تصویر‌برداری نمود.این عكس، به مهرآباد گردان “ RTS ” (گردان فنی شناسایی) منتقل شده و بلافاصله چاپ و تكثیر و به همه‌ی یگان‌های ذیربط ارسال گردید.

فریدون ذوالفقاری یك خلبان شكاری شناسایی و كاملاً حرفه‌ای بود كه خلبانان زیادی را آموزش داد. در اغلب پروازهایی كه برای گرفتن عكس‌هایی از پایگاه‌های هوایی دشمن، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، و پل‌های مهم بعنوان اهداف استراتژیك، بویژه عكس‌هایی در اتخاذ تصمیم به شروع یك عملیات زمینی لازم بود، حضوری فعال داشت. او فرمانده‌ای بود كه در زمان بحران اطلاعات عملیاتی در قرارگاه‌های كربلا و خاتم(ص) گردان شكاری شناسایی مهرآباد را به گونه‌ای اداره و هدایت نمود كه حتی یك مأموریت ناتمام نیز باقی نماند. بدیهی است كه خلبانان آن گردان با توجه به چنین فرمانده دانا و شجاعی همواره برای جانفشانی آماده بودند.

دیگر مدیران و فرماندهان نیرو

فرماندهان و افسران عالی‌رتبه نیرو كه در صفحات گذشته معرفی شدند، علاوه بر شغل‌های حساس، خود در جبهه و جنگ نیز صاحب نظر و عامل به جهاد بودند. در كنار این افراد مدیرانی نیز بودند كه بار مسئولیت‌های جنگ را تا آخرین روزهای دفاع از این مرز و بوم، به دوش كشیده و در بازداشتن ارتش عراق در نخستین سال تجاوز خود وبیرون راندن نیروهای دشمن از سرزمین‌های اشغالی نقش مهمی را ایفا نمودند. در زیر به معرفی اجمالی این گروه پرداخته شده است.

منبع: نیروی هوایی در دفاع مقدس، نمکی، علیرضا،1392، ایران سبز، تهران، چاپ دوم

 

 

 

0 دیدگاه کاراکتر باقی مانده