سروقامتان دیار ایثار و شهادت
سرلشكر خلبان جواد فكوری درجه: سرلشكر نام: جواد نشان: فكوری عنوان سازمانی: فرماندهی نیروی هوایی ـ وزیر دفاع

عنوان تخصصی: خلبان شكاری

تاریخ تولد: 17/10/1317

تاریخ شهادت: 7/7/1360

محل شهادت :كهریزك تهران

وضعیت تأهل: متأهل

محل دفن :تهران (بهشت زهرا)

شهید فكوری در كنار حضرت امام (ره)

*****

معرفی اجمالی

 

سرتیپ خلبان شهید جواد فكوری در سال 1317 در شهرستان تبریز دیده به جهان گشود و دوران كودكی و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را تا دریافت دیپلم در همان زادگاهش سپری نمود. در سال 1337 وارد دانشكده افسری نیروی زمینی ارتش شد و پس از گذشت یك سال به تقاضای شخصی و پس از طی آزمون و آزمایشات بدنی به دانشكده خلبانی نیروی هوایی روی آورد.

آموزش مقدماتی پرواز و آكادمی پرواز را در ایران پشت سر گذاشت و با هواپیمای T-41 كه بنام سسنا معروف است و PIPRE پایپر و T-6 بنام هارورد، پرواز نمود كه این هواپیمای آخر از سری جنگنده‌های رهگیر و بمب‌افكن باقی مانده از جنگ جهانی دوم بود. سپس برای ادامه تحصیلات خلبانی نظامی راهی ایالات متحده آمریكا گردید.

در نیروی هوایی ایالات متحده آمریكا آكادمی كامل هوانوردی و پرواز را بر روی هواپیماهای T-34 و T-37 و T-33 طی نموده و موفق به دریافت نشان خلبانی و درجه ستوان دومی گردید. سپس به اسكادارن‌های آموزشی تاكتیكی هواپیما‌های F-86 معروف به SABER به ایران و پایگاه دوم (1) شكاری در دزفول كه به نام «وحدتی» معروف بود منتقل گردید. سرتیپ فكوری با تجهیز نیروی هوایی به هواپیما‌های مافوق صوت اف – 5 برای پرواز با این هواپیماهای مدرن انتخاب و پس از طی دوره آموزشی در مهرآباد تهران به پایگاه سوم شكاری در همدان به نام پایگاه شاهرخی، منتقل گردید (این پایگاه پس از پیروزی انقلاب در سال1358 با توجه به شهادت سرگرد خلبان نوژه به نام پایگاه هوایی شهید نوژه تغییر نام یافت) سپس با ورود هواپیما‌های فانتوم (اف –4) به نیروی هوایی در سال1347 برای آموزش این هواپیما برگزیده شد و با شایستگی در جمع دومین گروه خلبانانی قرار گرفت كه برای آموزش هنر آموزگاری این هواپیما به آلمان سفر نمودند. اگر چه او از جمله نخستین معلم خلبانان اف –5 نیز بود اما می‌توان گفت این خلبان شجاع معلم خلبان تمامی خلبانان اف –4 در نیروی هوایی بوده است.

سرتیپ خلبان جواد فكوری در كنار مقام معظم رهبری در بازدیدی از پایگاه هوایی دزفول و جبهه و جنگ (او را با درجه سرهنگی مشاهده می‌كنید)

*****

دوره‌های آموزشی

 بخشی از دوره كارشناسی دانشكده خلبانی را در ایران و تكمیلی آن را در سال 1340 در ایالات متحده به اتمام رساند.

– دوره هنر آموزگاری خلبانی هواپیمای T-33 كه به نام تی‌برد T-BIRD و هواپیماهای F-86 كه به نام سیبر SABER معروف بود را در پایگاه وحدتی دزفول در سال 1343 به پایان رسانید.

– دوره خلبانی تاكتیكی جنگنده- بمب‌افكن تایگر اف-5 را در سال 1344 در پایگاه هوایی وحدتی دزفول انجام داد.

– بخشی از دوره خلبانی تاكتیكی جنگنده بمب‌افكن فانتوم  اف-4 دی را در سال 1347 در كشور آلمان (پایگاه هوایی هان) و تكمیلی آن را در پایگاه هوایی مهرآباد تهران به انجام رسانید.

– دوره هنر آموزگاری خلبانی را نیز در پایگاه مهرآباد تهران در سال 1348 به پایان رسانید.

– دوره sos مدرسه عالی فرمانده گردانی را در ایالت متحده آمریكا در سال 1350 انجام داد.

– دوره كارشناسی ارشد یا دوره ستاد فرماندهی در ایالات متحده در سال 1356 انجام شد.

مسؤلیت‌ها و مشاغل

– خلبان شكاری تاكتیكی گردان 102 شكاری پایگاه یكم شكاری مهرآباد

– خلبان شكاری تاكتیكی گردان203 شكاری پایگاه دوم شكاری دزفول

– خلبان شكاری تاكتیكی گردان101 شكاری پایگاه یكم شكاری مهرآباد

– خلبان شكاری تاكتیكی گردان301 شكاری پایگاه سوم شكاری همدان

– معلم خلبان و رئیس شعبه استاندارد پرواز در عملیات پایگاه سوم شكاری همدان.

– هنر آموزگار خلبان در گردان 72 شكاری در پایگاه هفتم شكاری شیراز.

– افسر ستاد عملیات در گردان 71 شكاری در پایگاه هفتم شكاری شیراز.

– فرماندهی گردان 71 شكاری در پایگاه هفتم شكاری شیراز.

– رئیس دایره یكنواختی و استاندارد پرواز در معاونت عملیاتی فرماندهی تاكتیكی هوایی در شیراز.

– فرمانده پایگاه دوم شكاری در تبریز.

– فرمانده پایگاه یكم شكاری در مهرآباد تهران

– فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران.

– وزیر دفاع نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در كابینه شهید رجائی

ویژگی‌های فردی

سرتیپ خلبان شهید جواد فكوری خلبانی ورزیده و كاردان بود كه شجاعت كم‌نظیر او الگوی بسیار خوبی برای خلبانان جوان بود.

لوح وزارت دفاع شهید فكوری در كابینه شهید رجایی

*****

او افسری مؤمن و متعهد به انجام فرایض دینی و پای بند به مبانی انضباطی و بسیار قاطع بود. ایمان راسخ مذهبی او موجب دفع توطئه‌ی حزب خلق مسلمان در تبریز گردید و در این راستا او دستگیر شد و تا سر حد از دست دادن جان خود ایستادگی كرد. اما شجاعت ذاتی او و خواست خدا و یاری همكارانش در تبریز او را از زندان شاخه‌ی نظامی حزب خلق مسلمان نجات داد. در دولت شهید رجایی او به سمت وزارت دفاع برگزیده شد و بلافاصله در جنگ درگیر شد و سخت‌ترین لحظات فرماندهی برای او در این دوران رقم خورد تا جایی كه منجر به شهادت او گردید.

در دوران فرماندهی او در نیروی هوایی انسجام نیرو و برقراری انضباط نظامی و توجه به سلسله مراتب فرماندهی آغاز گردید و تا زمان شهادتش در این زمینه پیشرفت‌های مهمی حاصل گردید، بطوری كه نهاجا به تنهایی پس از آغاز جنگ تا ماه‌ها بعد در برابر ارتش عراق ایستادگی نمود. تدابیر او در انهدام پالایشگاه‌های دشمن موجب قطع تولید سوخت تانك و هواپیما و روغن‌های مورد نیاز ماشین جنگی صدام گردید، تا جایی كه این ماشین جهنمی در بیابان‌های اهواز متوقف گردید. سرهنگ جواد فكوری هنگامی كه سرافراز از پیروزی عملیات ثامن‌الائمه از اهواز به سوی تهران باز می‌گشت، در نزدیكی كهریزك دچار سانحه هوایی شد و به اتفاق چند تن از فرماندهان ارتش و سپاه به درجه شهادت نائل گردید.

برابر قوانین و مقررات ارتش او كه هنگام شهادت در درجه سرهنگی قرار داشت، در لحظه شهادت به درجه سرتیپی ارتقاء یافت.

 


(1) – در آن زمان نیروی هوایی تنها دو پایگاه عملیاتی داشت به نام پایگاه یكم شكاری در مهرآباد تهران و پایگاه دوم شكاری در دزفول

 

0 دیدگاه کاراکتر باقی مانده