سرو قامتان دیار ایثار و شهادت
سرلشكر خلبان علی اقبالی درجه: سرلشكر نام: علی نشان: اقبالی سرلشكر خلبـان شهید علی اقبالی در 7 شهریور 1326 در شهرستان رودبار دیده به جهان گشود دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران پشت سر نهاد و در یكم آذر 1346 به استخدام نیروی هوایی درآمد و به دانشكدهی خلبانی راه یافت . دوره مقدماتی آكادمی و پرواز را در ایران با موفّقیت سپری نمود و در همان سال به ایالات متحده آمریكا اعزام گردید. پس از پرواز با هواپیماهای جت دو موتورهی (37-T و 38-T) و اخذ دانشنامه كارشناسی هوانوردی و نشان خلبانی با درجه ستواندومی در ســال 1348 به میهن بازگشت.

عنوان سازمانی: فرمانده گردان

عنوان تخصصی: معلم خلبان تایگر2(اف-5یی)

تاریخ تولد: 7/6/1326

تاریخ شهادت: 1/8/1359

محل شهادت: كركوك (خاك عراق)

وضعیت تأهل: متأهل

تعداد فرزندان: یك پسر

محل دفن: بهشت زهرا(س) تهران

سرلشكر خلبـان شهید علی اقبالی در 7 شهریور 1326 در شهرستان رودبار دیده به جهان گشود دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران پشت سر نهاد و در یكم آذر 1346 به استخدام نیروی هوایی درآمد و به دانشكده‌ی خلبانی راه یافت .

دوره مقدماتی آكادمی و پرواز را در ایران با موفّقیت سپری نمود و در همان سال به ایالات متحده آمریكا اعزام گردید. پس از پرواز با هواپیماهای جت دو موتوره‌ی (37-T و 38-T) و  اخذ دانشنامه كارشناسی هوانوردی و نشان خلبانی با درجه ستواندومی در ســال 1348 به میهن بازگشت.

تصویری از شهید علی اقبالی در كنار هواپیمای تایگر2 (اف ـ 5)

*****

در بدو ورود به كشور برای طی دوره تاكتیكی جت جنگنده(F – 5E) به پایگاه دوم شكاری (پایگاه هوایی دزفول)(1) منتقل گردید و در بهمن ماه 1348 به عنوان خلبان شكاری تاكتیكی در گردان 22 شكاری پروازهای عملیاتی خود را آغاز نمود .

در سال 1353 برای تكمیل تحصیلات نظامی در حوزه اطلاعات عملیاتی مجـدداً به ایالات متحده اعزام گردید و در بازگشت به كشور به پایگاه ششم شكاری اعزام و در گردان 61 شروع به كار نمود و چندی بعد به گردان 22 شكاری در پایگاه هوایی دزفول انتقال یافت.

خدمات در جنگ

در اوایل سال 1359 پیش از وقوع جنگ عراق علیه ایران او را از نهاجا جدا كردند. ولی بلافاصله با نواخته شدن طبل جنگ در 31 شهریور 1359 دوباره به خدمت دعوت شد و در پایگاه هوایی تبریز (پایگاه دوم شكاری) در سطح لیدری 2 شروع به انجام مأموریت‌های بمباران استراتژیك صنایع نفتی در خاك عراق نمود. سرانجام در یكی از همین مأموریت‌ها و در بمباران پایگاه هوایی موصل هواپیمای او مورد اصابت گلوله‌های ضد هوایی دشمن قرار گرفت كه پس از آن وضعیت نامبرده مفقود‌الاثر اعلام گردید.

در خرداد ماه 1370 نهاجا این خلبان ارزشمند را بعنوان یكی از شهدای نیرو محسوب نمود و تاریخ شهادت او یكم آبان 1359 تعیین گردید.

بر اساس گزارش كمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ جنازه‌ی او به طور موقت در گورستان زبیر در شهر موصل دفن گردیده بود. در سال 1381 جنازه‌ی سرهنگ دوم خلبان علی اقبالی و چند تن دیگر از خلبانان شهیدی كه در خاك عراق با وضعیت مشابهی دفن شده بودند، به میهن اسلامی عودت داده شد و در بهشت زهرا (س) در قطعه‌ی خلبانان شكاری به خاك سپرده شد.

از این خلبان شهید یك فرزند بنام افشین به یادگار مانده است.

 

منبع: نیروی هوایی در دفاع مقدس، نمکی، علیرضا،1392، ایران سبز، تهران، چاپ دوم

 


 (1)- آن زمان پایگاه هوایی دزفول به نام پایگاه دوم شکاری معروف بود.

 

انتهای مطلب


 

0 دیدگاه کاراکتر باقی مانده