معنویت در دفاع مقدس
«گزارش بیست و یکمین جلسه هماندیشی پیشکسوتان دفاع مقدس» بیست و یکمین جلسه هماندیشی پیشکسوتان دفاع مقدس در روز سهشنبه نهم تیرماه 1394 در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور فرماندهان دوران دفاع مقدس و بهمنظور بیان و ثبت و ضبط خاطرات و نکتههای ارزشمند عملیاتهای آن دوران، تحت عنوان «معنویت در دفاع مقدس»برگزار شد

 در ابتدای جلسه، امیر سرتیپ دوم تقی‌خانی دبیر جلسه، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات حاضران در جلسه، گفت: موضوع جلسه امروز، معنویت در دفاع مقدس است که در این خصوص، مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا بیانات ارزشمندی دارند.

ایشان می‌فرمایند: «ما فقه به واقعی کلمه و قرآنی آن را در میدان جنگ آموخته‌ایم.» همچنین می‌فرمایند: «آن عزتی، اعتماد به نفسی و احساس اقتداری که از ناحیه معنویت رزمندگان ما و جامعه اسلامی ما احساس شد و توانست آن حادثه عجیب و شگفت‌انگیز، یعنی پیروزی در دفاع مقدس و شکست نخوردن در مقابل تهاجم این‌همه دشمن را رقم بزند، آن خصوصیات، آن خصلت‌ها برای ملت ما، برای کشور ما، یکی از بزرگترین نیازهاست. دوران دفاع مقدس، مکمل و استمراربخش معنویت انقلاب اسلامی و اوج تجلی فضیلت‌های فراموش شده دینی و کرامت‌های والای انسانی بود. جوهره معنوی دریای انسان‌ها در این عرصه نمایان شد. برجسته‌ترین معیارها و شاخصه‌هایی که در این مقال از آن سخن به میان آمده، در تابلوی رنگارنگ هشت سال دفاع مقدس با قلم معنویت رزمندگان شجاع ایران اسلامی به تصویر کشیده شد. » و بیانات شیوای دیگری که من به بخشی از آنها اشاره کردم.

اما ذکر دو نکته لازم است که: اولاً گزارش هر جلسه توسط ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش به محضر فرمانده کل قوا، به‌صورت مکتوب و همراه با عکس ارائه می‌شود. دوم اینکه مجموعه سازمان عقیدتی سیاسی ارتش اهتمام دارد آنچه را شما بیان می‌کنید در مرکز اسناد سازمان نگهداری کند و بخش‌هایی از آن را که قابلیت انتشار دارد، به‌صورت مجموعه کتاب درآورد. بنابراین همه عزیزان سعی کنند در مباحث شرکت کنند تا بر غنای مطالب افزوده شود.
پایگاه اینترنتی هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی گزیده ای از بیانات پیشکسوتان دفاع مقدس شرکت کننده در این نشست را به اطلاع می راند.

امیر سرتیپ دوم خلبان عابدی
…در دوران دفاع مقدس، همه خلبانان نیروی هوایی وهوانیروز داوطلبانه در عملیات‌های مختلف شرکت می‌کردند. مثلا در عملیات خیبر که من فرمانده عملیات جزیره مجنون شمالی بودم، در ساعت 2شب سرگردی به نام ترابی آمد و با عصبانیت گفت که چرا نوبت پرواز من عقب افتاده است؟ به او گفتم چون که ما خلبانان دیگری هم داریم که مشتاق شرکت در عملیات هستند. گفت نه شما نباید نوبت من را عقب می‌انداختید. یکی دو نوبت بعد سرانجام او را به عملیات فرستادم که آن بزرگوار رفت و به شهادت رسید.
من گواهی می‌دهم که رزمندگان ارتش با تمام وجود و فداکارانه در دوران دفاع مقدس حضور داشتند و این ناشی از عشق آنها به قرآن و عترت پیامبر صلی‌الله علیه ‌و آله، یعنی معنویت بود.

امیرسرتیپ دوم پورداراب
…به نظر من، وقتی که ارتش جمهوری اسلامی ایران ولایت‌مداری و تابعیت مطلق رهبر را پذیرفت، درواقع معنویت خود را نشان داد. ارتش با تمام صداقت و توانی که داشت، به‌خصوص در روزهای اول جنگ در صحنه‌ها حاضر شد، با همه کمبودها در جنگ ساخت و با همه مقاوت‌ها و ایثارگری‌هایی که انجام داد، درواقع ولایت‌مداری و معنویت خود را به اثبات رساند. شاید هیچ سازمانی مانند ارتش در دوران دفاع مقدس و پس از آن با صداقت و معنویت به کار خود ادامه نداده است. ارتش با تمام وجود ایستاد و امروز نیز حافظ کشور و تمامیت ارضی است.

امیر سرتیپ لهراسبی
زمانی که جنگ شروع شد، امام(ره) فرمودند جنگ نعمت و جبهه دانشگاه است. ما در آن زمان مفهوم این جمله را نمی‌فهمیدیم، اما در ادامه جنگ‌ منظور ایشان را درک کردیم. در جنگ اعتقاد و ایمان رزمندگان راسخ‌تر شد، در جبهه‌ها نماز جماعت و مراسم دعا برگزار می‌شد که همه باعث گسترش معنویت در میان رزمندگان ارتش می‌شد. تا جایی که مقام معظم رهبری فرمودند: من دیدم درجه‌داری راکه در کنار تانک نماز شب می‌خواند. دیگر کسی حتی ریش خود را کوتاه نمی‌کرد. در سنگرها فقط نشانه‌های معنویت مانند قرآن، جانماز و غیره مشاهده می‌شد.
معنویت رزمندگان ارتش زمانی بود که وقتی خلبان نیروی هوایی می‌خواست پلی را در عراق بمباران کند و می‌دید که یک خانواده عراقی روی پل در حال حرکت هستند، صبر می‌کرد تا آن خانواده از پل رد شوند و بعد آن پل را بزند. وقتی رزمندگان ایرانی با دست ‌خالی در مقابل دنیا ‌ایستادند، نشانه معنویت آنان بود، آن هم همراه با پیروزی‌های ارزشمند برای کشور ایران. وقتی با اسرای عراقی با نهایت عطوفت رفتار می‌شد، نشانه معنویت رزمندگان ایران بود. وقتی 10هزار نیروی عراقی در خرمشهر اسلحه خود را بر زمین گذاشته و تسلیم شدند، همه نشان از کمک خداوند و اتصال دل رزمندگان ایرانی با خداوند بود. به نظر من همان‌طور که امام(ره) فرمودند عاشورا اسلام را زنده نگه داشت، جنگ نیز ملت ایران را زنده و متحول و روحیه معنوی آنان را بیشتر کرد.امیرسرتیپ حسام هاشمی
در مقایسه ارتش جمهوری اسلامی ایران با سایر ارتش‌های منطقه، به‌خصوص کشورهای اسلامی باید گفت که آنچه باعث شد در پیروزی انقلاب اسلامی تسریع شود، اصل معنویت و مقلد بودن کارکنان ارتش بود. من بارها این مسئله را از همان اولین سال‌های انقلاب بیان کرده‌ام که مثلا حتی اگر همه مراجع در اولین روزهای انقلاب می‌گفتند. ارتش تعطیل شود، باز هم با شروع جنگ، همه کارکنان ارتش در دفاع مقدس شرکت می‌کردند. اما الحمدلله با درایت امام (ره) ارتش منحل نشد و با سازمان خود در دفاع مقدس شرکت کرد که این امر ناشی از مقلد بودن ارتشیان بود. به این امر باید امروز دقت کافی شود و در معنویت در وجود نسل جدید ارتش افزایش یابد. فرماندهان در تربیت کارکنان بسیار مؤثر هستند و باید فرماندهان معنوی و ارزشی در رأس امور قرار گیرند.

امیرسرتیپ دوم خلبان نمکی
… اگر بمباران‌های خلبانان ایرانی را بررسی کنید، هیچ موقع شهرها مورد هدف قرار نگرفته‌اند. این موضوع را در اهداف توپخانه ایران نیز می‌توانیم ببینیم. اکنون سال‌ها از جنگ گذشته و هزار میلیارد دلار هزینه جنگ برای ایران بوده است که سازمان پذیرفته به‌عنوان غرامت، از محل فروش نفت عراق به ایران پرداخته شود. ولی یک مشکل اساسی بر سر راه این موضوع است و آن اینکه سازمان ملل می‌گوید چرا شما بغداد را موشک‌باران کردید؟ ارتش جمهوری اسلامی ایران این سرافرازی را دارد که در دوران دفاع مقدس حتی یک‌بار هم خلاف آئین‌نامه‌ها، مقررات و دستورات فرمانده عمل نکرده است ودلیل این امر هم همان معنویتی بود که در وجود کارکنان ارتش وجود داشت. آنان می‌دانستند که معنویت یعنی اینکه دستور فرمانده کل قوا و رهبر خود را اطاعت کنند و به غیرنظامی‌ها حمله نکنند.

امیر سرتیپ دوم خلبان رمضانی
ارتش در ابتدای انقلاب و حتی قبل از آن با معنویت در کنار مردم ایران بود. پس از انقلاب نیز براساس سه محور امام(ره)، امت و معنویت به کشور خدمت کرد. ارتش باتوجه به شرایط کشور توانست مأموریت‌های خود را به‌نحو احسن انجام دهد و بدون هیچ‌گونه چشم‌داشت و توقعی وظایف خود را انجام داد. ارتش سازمانی است که از نظر معنوی می‌تواند برای دیگر سازمان‌های کشور الگو باشد.

امیر سرتیپ داوری
بی توقع ترین و متواضع ترین افراد نظامی قبل، حین و بعد از دوران دفاع مقدس، ارتشیان بودند که با معنویت و ایمان و اعتماد کامل در صحنه های مختلف حضور یافتند و در جهت اعتلای میهن اسلامی تلاش کردند. من از جانب فرمانده محترم کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در این جلسه حضور یافتم و حمایت و پشتیبانی ایشان از برگزاری چنین جلسات رزشمند را اعلام می کنم.

امیر سرتیپ خلبان امینی
درخصوص اثرات معنویت در اسرای ایرانی باید بگویم که حدود 40هزار نفر ایرانی در عراق اسیر بودند و حدود 80هزار، یعنی دو برابر نیز از رزمندگان ایرانی در عراق اسیر بودند. در ایران نحوه نگهداری اسرای عراقی و آموزه‌های معنوی ارائه شده به آنان باعث شد که این اسیران حتی اسلحه به دست بگیرند و به جنگ خود صدام بروند. در زندان‌های عراق هم که حاج‌آقا ابوترابی رهبر معنوی اسرای ایرانی بود، عبادت‌ها و مراسم مذهبی که توسط اسرا، با وجود شکنجه‌های عراقی‌ها انجام می‌شد، در اثر همان معنویت بود. من آخرین خلبان و آخرین ارتشی بودم که از اسارت آزاد شدم و امیر لشکری هم اولین خلبانی بود که اسیر شد و 18 سال اسیر بود. من 6 سال اسیر بوده‌ام، وقتی فکر می‌کنم که چگونه 18 سال آن بزرگوار اسارت را تحمل کرده‌اند، در مقایسه با آنچه خود در 6 سال تحمل کرده‌ام، باید بگویم که فقط پای‌بندی به اعتقادات و معنویت بود که ایشان را نگه‌داشته بود…

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ربانی‌نژاد

…پس از پیروزی انقلاب یک هم‌دلی و هم‌زبانی خاصی بین فرمانده و سرباز ایجاد شد. سرباز در کنار فرمانده‌اش احساس غربت نمی‌کرد. ارتش عملیات فرماندهی کل قوا را برای اثبات تبعیت خود از امام (ره) طراحی و اجرا کرد. در سخت‌ترین شرایط و گرمای تیرماه کلاس‌هایی توسط روحانیون برای ارتشیان برگزار می‌شد و خود من هفته‌ای یک‌بار به عین‌خوش می‌رفتم و برای کارکنان ارتش کلاس اخلاق برگزار می‌کردم. اکثر ارتشیان دائم‌الوضو بودند و اتحاد و هم‌دلی خاصی در میان آنها حاکم بود. سرباز، دلداده فرمانده و فرمانده، دلداده رهبر انقلاب بود. روحیه تکبر و غروری که در بعضی از ارتشیان قبل از انقلاب بود، از بین رفت که همه این امور ناشی از حضور روحانیون در میان ارتشیان بود. شما وقتی می‌بینید فردی مانند شهید بابایی عاشق و دلداه امام(ره) می‌شود، ناشی از این امر است که تکبر ندارد و معنویت در او نهادینه شده است. روحانیون نیز عاشق ارتش بودند، مثلاً شهید والامقام صیاد شیرازی در سخت‌ترین شرایط و گرمای‌ طاقت‌فرسا، کلاس‌های عقیدتی و اخلاق برای ارتشیان برگزار می‌کرد و روحانیونی مانند محمدی عراقی، مصباح یزدی و… سر آن کلاس‌ها حاضر می‌شدند. حجت‌الاسلام والمسلمین شاه‌آبادی می‌گفت من می‌آیم ارتش، چون ارتش نظم دارد و بنابراین وقتم تلف نمی‌شود. عزاداری‌ها، نمازشب‌ها و عبادت‌های رزمندگان ارتش نشانه معنویت آنان بود.

امیر سرتیپ دوم دربندی
درخصوص معنویت در ارتش، خیلی کم صحبت شده و من فکر می‌کنم که برای پرداختن به این امر باید به مصداق‌های معنویت توجه شود و سپس برای هرکدام از آنها، نمونه‌های بسیاری را در ارتش می‌توان بیان کرد. شاخص‌هایی مانند ولایت‌پذیری، تعهد به نظام جمهوری اسلامی ایران، تقید به انجام فرائض دینی و… که همه اینها در وجود ارتشیان بود. مقام معظم رهبری در این زمینه خاطره‌ای بیان کرده‌اند. ایشان می‌فرمایند که وقتی در قرارگاه اهواز بودم و سوسنگرد در محاصره بود، یکی از ارتشیان، که بعدها متوجه شدم ستوان اخوان بوده، با من تماس گرفت و گفت که ما سه روز است چیزی نخورده‌ایم، آیا اجازه هست از مغازه‌های خراب شده‌، چیزی برداریم و بخوریم. یعنی رزمندگان ارتش از نظر معنوی، به‌گونه‌ای بودند که گرسنگی چند روز را تحمل کرده و حاضر نشده بودند بدون اجازه صاحبان مغازه‌های بمباران شده، از موادغذایی موجود در آنها استفاده کنند و سرانجام هم بعد از فشار بیش از حد گرسنگی، جهت استفاده از آن مواد، سعی می‌کنند از یک عالم روحانی اجازه بگیرند. من تقاضا می‌کنم که به این موضوع در چند جلسه پرداخته شود.

امیر سرتیپ دوم حاج سلطانی
پس از انتقال من به لشکر 16، ستوان جعفری‌نیا، که فرمانده آتشبار بود، به سنگر من آمد و گفت: خواهری از قزوین تلگراف زده و گفته که فرزندش دیشب در جبهه غرب به شهادت رسیده، اجازه بدهید که پدرش فردا در تشییع جنازه فرزندش شرکت کند. با اینکه در حین عملیات به مرخصی رفتن ممنوع بود، گفتم سریع‌تر ایشان را اعزام بکنید وپاسخ تلگرافش را هم بدهید و برای او عرض تسلیت بنویسید. دیدم که ستوان جعغری نیا نمی‌رود و اشک در چشمانش جاری شده است. گفتم مگر دستور را نشنیدی؟ گفت، چرا شنیدم، ولی پدر این شهید نیز نیم ساعت قبل به شهادت رسید. این دفعه اشک در چشمان من حلقه زد و گفتم که بنویس خواهرم همسر شما فرزندتان را نیم ساعت قبل ملاقات کرد.
چه معنویتی بالاتر از اینکه در یک خانواده ارتشی، پدری فرزند خودش را با لباس بسیجی به جبهه فرستاده و همزمان با هم هر دو آنها به شهادت رسیدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم
ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی ‌علیه‌السلام و خیرمقدم به همه سروران، به‌ویژه کسانی که برای اولین‌بار است در این جلسات شرکت می‌کنند، مانند امیر عبدالرحیم خدایی‌نیایی، امیر صبوری‌زاده، امیر یاسینی، امیر بنی‌کریمی، امیر طلا احمدی، امیر پاک‌چهر، امیر خلیلی، امیر مشیری، امیر حاج‌سلطانی، امیر داوری، امیر حسینی و امیرگودرزی.

همه ما می‌دانیم که معنویت در دوران دفاع مقدس نقش بسیار مؤثری داشت و هر یکانی که افراد آن معنویت بیشتری داشتند، آن یکان با موفقیت بیشتری در عملیات‌ها شرکت می‌کرد. معنویت همان بود که شهید صیادشیرازی بسیاری از روحانیون، مانند آیت‌الله صدوقی، آیت‌الله مدنی، آیت‌الله دستغیب شیرازی، آیت‌الله اشرفی اصفهانی و… را به جبهه‌ها دعوت می‌کرد و روحانیون هم با تمام توان در ارتقای معنوی ارتشیان تلاش می‌کردند. ارتباطی که شهید صیاد شیرازی با آیت‌الله بهاءالدینی داشت و هر وقت از منطقه عملیات بر‌می‌گشت، به دیدار ایشان می‌رفت، همه نشانه معنویت در وجود رزمندگان ارتش است. کسانی که در لشکر 84 خدمت کرده‌اند، می‌دانند که شهیدان دانشیان، موسوی‌تبار، حسنی، رنجبر که توسط منافقین تکه‌تکه شد و… ازجمله روحانیونی بودند که اثر معنوی خاصی در رزمندگان داشتند. همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین وفا و ربانی‌نژاد که در مناطق عملیاتی حضور داشتند، به‌خوبی اثر معنویت را در میان رزمندگان ارتش مشاهده کرده‌اند. دعاها و مناجات‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس و اینکه بسیاری از آنان در زندان‌های رژیم بعثی عراق، حافظ کل قرآن و نهج‌البلاغه شدند، همه ناشی از همان روحیه معنوی بود…

منبع: مجله صف شماره 411 ، مرداد 1394
 

 

0 دیدگاه کاراکتر باقی مانده