روند توسعه و گسترش آموزشهای میدانی معارف جنگ دانشجویان دانشگاه افسری آجا
مصاحبه با پیشکسوتان و دست اندرکاران آموزشهای میدانی معارف جنگ هفدهمین دورۀ اردوی آموزشهای میدانی معارف جنگ برای دانشجویان دانشگاههای آجا در مناطق عملیاتی جنوب به مدت 12 روز اخیراً اجرا گردید و گزارشات آن هم در چند بخش به بینندگان عزیز ارائه شد. از آنجا که این آموزشها از سال آغازین تا کنون از لحاظ تعداد دانشگاهها و دانشجویان مخاطب، گستره مناطق عملیاتی و تعداد عملیاتهای مورد بررسی و... روند افزایشی قابل توجهی را طی نموده است، بر آن شدیم تا پای صحبت اساتید و مجریان این اردو بنشینیم و از علل و روند این توسعه جویا شویم.متن مصاحبه را در ادامه مطلب ملاحظه بفرمائید.

 امیر بختیاری از اولین اساتید دوره های آموزشی میدانی در پاسخ به این سئوال ما اظهار داشتند:
در واقع 2 سال بعد از اینکه شهید صیاد شیرازی آموزشهای نظری معارف جنگ را برای اولین بار در سال 1373 دردانشگاه افسری امام علی اجرا  کرد، اولین دورۀ آموزش میدانی این آموزشها در سال 1375 شروع شد با یک دانشکده در یک منطقه که اولین منطقه هم شمال غرب در منطقه کردستان بود. تا چند سال بعد از سال 1375  فقط با حضور دانشجویان دانشگاه افسری امام علی علیه السلام در یکی از مناطق جنوب، آموزشهای میدانی معارف جنگ برگزار می شد. تا اینکه در سال 1381 یعنی 3 سال بعد از شهادت صیاد، دانشگاه علوم فارابی هم به دانشگاه امام علی اضافه شد و منطقه عملیاتی از یک منطقه به مناطق ثامن الائمه، بیت المقدس، طریق القدس و فتح المبین گسترش پیدا کرد و به همین ترتیب در سالهای بعددانشگاه هوایی شهید ستاری و دانشگاه دریایی امام خمینی نوشهر هم اضافه شدند، به طوری که امروز چهار دانشگاه نیروی زمینی، نیروی هوایی، نیروی دریایی و دانشگاه فارابی در آموزشهای میدانی شرکت می کنند و وسعت منطقه آموزش از جنوبی ترین منطقه خوزستان تا شمالی ترین نقطه آان تا مرزهای ایلام را در بر می گیرد ضمن اینکه پایگاهای دریایی در بندر امام خمینی و پایگاه چهارم نیروی هوایی در دزفول و مانور زرهی و هوایی هم به این آموزشها اضافه شده اند و  طول مدت آموزش هم گاهی تا12 روز رسیده است  به طوری که دانشجویان در قالب سه کاروان، به تعداد حدود 2500 نفر افزایش پیدا می کند و یک برنامه بسیار بزرگی است. این آموزشهای میدانی معارف جنگ که از سال 1375 با یک منطقه و یک دانشگاه آغاز شده، امروزه تقریبا تمامی منطقه خوزستان را دربر میگیرد و عملیات متعددی که در خوزستان انجام شده به صورت یادمان یا کلاس مورد بررسی قرارمی گیرد و به علت تعداد زیاد دانشجویان این آموزشها به صورت  هم زمان در دو گروه برای هر کاروان انجام می شود و خوشبختانه به خاطر تجاربی که بدست آمده این آموزشها به خوبی برگزار میشود و گزارش آن هم ببرای استحضار مقام معظم رهبری فرستاده می شود. این آموزشها روند توسعه 18 ساله را طی کرده  و در طول 18 سال توانسته به سمت جلو پیش برود و دارای بهره آموزشی بسیار بالایی بوده  و به نوعی راهیان نور دانشگاه های افسری آجا محسوب میشود، با این تفاوت که از یک برنامه ریزی کاملا حساب شده بر خوردار است  و به همین دلیل بهره آموزشی خوبی برای دانشجویان دارد.
امیرسرتیپ دوم داود مشیری مدیر سابق آموزشهای معراف جنگ و اولین مسئول برگزاری اردوی آموزش میدانی نیز در پاسخ به سئوال ما در خصوص علل و چگونگی  روند توسعه و گسترش آموزشهای میدانی معارف جنگ دانشجویان دانشگاه افسری آجا اظهار داشتند:
آموزش میدانی معارف جنگ از سال 1375 آغاز شد و در آن سال دانشجویان را به اولین اردوگاه شمال غرب بردند که عملیات های پاکسازی سنندج، مریوان، سقز، بانه و سردشت و مهاباد در آنجا بررسی شده بود.
آموزش میدانی در مناطق عملیاتی جنوب که با تعیین من به عنوان مدیر آموزش معارف جنگ آغاز شد،در سالهای اولیه به صورتی بود که دانشجویان را پای پل کرخه میبردیم و به صورت اردوگاهی چادر میزدیم، اولین منطقه برای بررسی هم منطقه عملیات طریق القدس بود. در سالهای  بعد منطقه فتح المبین را انجام میدادیم. بعد از شهادت شهید صیاد با پیشنهاد امیر هاشمی که در آن زمان سرپرست هیئت بودند منطقه بیت المقدس هم مورد بررسی و شناسایی قرار گرفت و این آموزش به طور کلی به منطقه پایین خوزستان  برده شد.اردوگاهی برای دانشجویان برپا شد و مانند کارهای که در عملیات انجام می شد را انجام دادند و تمام قرارگاههائی که در منطقه بودند در آموزش حاضر شدند و از قرارگاه نصر آموزش را شروع میکردند تا قسمت شمالی منطقه که حوالی بوستان و کرخه کور بود که در آنجا فرماندهان  لشکر 16 برای دانشجویان سخنرانی میکردند. بعد از منطقه عملیات بیت المقدس تصمیم بر آن شد که آموزش را گسترش بدهیم و از سال 1379 چهار عملیات ثامن الائمه، بیت المقدس، طریق القدس و فتح المبین جزو عملیاتهای آموزش میدانی قرار گرفتند. در سال 1380 به پیشنهاد معارف جنگ تصمیم گرفته شد که منطقه عملیاتی به شمال غرب انتقال پیدا کند و عملیات والفجر 4 که یکی از عملیات های موفق بود جزء آموزشها قرار گرفت. از سال 1381 مجدداً منطقه عملیات به جنوب انتقال یافت و دانشجویان دانشگاه فارابی هم به آموزشهای میدانی پیوستند و عملیات ثامن الائمه، بیت المقدس، طریق القدس و فتح المبین مورد بررسی قرار گرفت و هم زمان که این عملیاتها را انجام میدادیم دانشجویان را هم به زیارت حضرت دانیال نبی در شوش و منطقه تفحص شهداء شرهانی میبردیم و از نظر اینکه منطقه را شناسایی کنند به منطقه سد کرخه هم برده می شدند. در سال 1382 به علت حمله آمریکا به عراق اردوگاه تشکیل نشد. در سال 1383 مجدداً آموزشها ادامه یافت. از سال 1384 دانشگاه امام خمینی و شهید ستاری نیز به دانشگاههای امام علی و فارابی اضافه شدند و از این سال یک آموزش کامل آغاز شد. چون کلیه دانشگاهای آجا در این آموزش حضور داشتند و تعداد دانشجویان زیاد شده بود، دانشجویان در قالب2 کاروان اعزام می شدند و این دو کاروان از دو منطقه مجزا شروع به انجام عملیات میکردند. آموزشهای میدانی چهار دانشگاه تا به امروز ادامه دارد، خوشبختانه امسال مسئولین هیئت معارف جنگ از تیمی که در رابطه با این فعالیت کار میکردند دعوت کردند تا به منطقه بیایند و  شروع حرکت هم از زیارت مرقد امام خمینی ره و مزار شهید صیاد شیرازی بود، در سالهای قبل شروع آموزش از منطقه جنوب و خاتمه آن مزار شهید صیاد بود.
امیر ممکنه دلیل  توسعه آموزشهای میدانی را بیان کنید؟
ما در زمان شهید صیاد از تعطیلات آخر هفته استفاده میکردیم یعنی چهار شنبه یا سه شنبه بعد از ظهر حرکت میکردیم و خاتمه آموزش جمعه شب بود. با رایزنی که مسئولین معارف جنگ انجام دادند مدت این آموزش ها ابتدا به 5 روز و بعد به 10 روز ارتقاء پیدا کرد، در این مدت دیدیم که اگر منطقه عملیات را به طور کامل آموزش بدهیم برای دانشجویان خیلی مفید واقع می شه و متوجه می شوند که رزمندگان و به ویژه برادرانشان در ارتش در جبهه ها چه زحماتی کشیده اند. هر ساله که کار وانهای راهیان نور افراد غیر نظامی به منطقه جنوب می روند، چرا نباید دانشجویان ما از این مناطق بازدید کنند و بدانند برادرانشان در ارتش چه کرده اند، از جمله دانشجویان نیروهای دریایی و هوایی که ما در این آموزشها از اساتید این نیروها هم در بیان نقش نیروهای مربوطه استفاده می کنیم، اضافه شدن به زمان آموزش باعث شد که آموزش را ارتقا بدهیم و مناطق عملیات ها را زیاد کنیم و عملیاتهای موفق و نا موفق را برای دانشجویان بیان کنیم.
از امیر سرتیپ دوم مبارکی مدیر فعلی آموزشهای معارف جنگ در دانشگاه های افسری آجا پرسیدیم:
امیر با توجه به مطالبی که امیر بختیاری و امیر مشیری در ارتباط با ایجاد و توسعه آموزشهای میدانی از ابتدا تاکنون بیان فرمودند، و با توجه به اینکه چند سالی است مسئول اجرای این دوره ها جنابعالی هستید خواستیم نظرات شما را هم در این رابطه و به ویژه دورۀ اخیر که اوایل اردیبهشت  امسال در جنوب برگزار گردید جویا شویم.
امیر مبارکی اظهار داشتند: در خصوص ایجاد و توسعه دورۀ آموزش میدانی مطالب همانهائی است که دو استاد و پیشکسوت بزرگوار فرمودند و از زمان تصدی اینجانب غیر از دو مورد تغیر مهمی در بر گزاری دوره ایجاد نشده است. یکی حضور روحانیون در دورهای آموزشی است که در راستای بهرمندی دانشجویان از بیانات این عزیزان از احکام، قرآن و حدیث و دیگری برگزاری کلاس توجهیی قبل از اعزام به اردوی آموزشی به منظور اجرای هماهنگ و دقیق برنامه های تدوین شده.
در دورۀ  اخیر هم دانشجویان دانشگاه علوم و فنون دریائی امام خمینی نیروی دریائی که به علت حضور در مانورهای آموزشی در مأموریت دریائی بسر می بردند خیلی محسوس بود.
اهمیت دادن مسئولین به دوره آموزش میدانی با حضور فرماندهان و مسئولین از ستاد کل و نیروهای چهار گانه ارتش نیز از نکات مهم این دوره بود. از جمله امیر سرلشکر حسنی سعدی معاون محترم هماهنگ کننده ستاد کل نیروهای مسلح، امیر سرتیپ دادرس معاون محترم هماهنگ کننده فرمانده کل ارتش، امیر دریا دار سیاری فرمانده محترم نیروی دریائی و ستاد تخصصی ایشان، امیر سرتیپ پوردستان فرمانده محترم نیروی زمینی و ستاد تخصصی ایشان، امیر سرتیپ حیدری جانشین محترم نیروی زمینی، امیر سرتیپ خلبان برخور جانشین محترم نیروی هوائی، امیر سرتیپ اسماعیلی فرمانده محترم پدافند خاتم، حجت الاسلام آل هاشم ریاست محترم سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، امیر سرتیپ دکتر حبیبیان ریاست محترم ساحفاجا، امیر سرتیپ خرم طوسی نماینده فرمانده کل ارتش، امیر سرتیپ دکتر نامی جانشین محترم بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، امیر سرتیپ دکتر اسدالله حیدری ریاست محترم کانون بازنشستگان آجا، مهندس گودرزی فرماندار اندیمشک که با حضور خود موجب دلگرمی مجریان و به ویژه دانشجویان گردیده بودند. در این دوره  نیز مانند دورهای قبل  برنامه ریزی دقیق و اجرای به موقع برنامه ها باعث شد که با بیشترین بهره و کمترین حادثه این دوره به پایان برسد و برنامه های آموزش برابر جدول از پیش تعیین شده اجرا گردد. از نظر فعالیتهای فرهنگی هم حضور روحانیون در این دوره آموزشی بسیار اثرگذار بود.

با تشکر از سه پیشکسوت عزیز.                                                                                                مدیریت سایت
 

 

0 دیدگاه کاراکتر باقی مانده