وا کاوی نقش دانشجویان دانشگاه افسری امام علی (ع) در دفاع مقدس
نوشته سرهنگ جانباز بازنشسته نورعلی مشایخی "پیراهن سربازی زره ای آهنین است که دست فداکاری و ملیت آن را بر اندام جوانمردان خونگرم و فعال می پوشاند، این جامه فاخر در زندگی شرافت و پس از مرگ حریر بهشت خواهد بود ." ( امام علی علیه السلام) دانشجویان دانشگاه افسری امام علی (ع) جوانمردان خونگرم و فعالی هستند که پیراهن سربازی را با عشق بتن می پوشند و آن را شرافت در زندگی و حریر بهشت خود می دانند . به طوری که اکثر آنها وصیت می نمودند که با لباس رزم دفنشان کنند، آنان معتقدند قدوم خصم را که برای طمع به خاک مقدس ایران اسلامی بر داشته می شود باید از ساق پا خرد کرد و چشمان نا محرمان را از حلقه بیرون کشید .

آنان هر روز صبح با روحیه وصف نا پذیر شعار می دهند: من سربازم ، من جانبازم ، در راه وطن ، در راه اسلام ، جان می بازم.
آری، آنان با تمام وجود به استقبال مرگ با شرافت می روند و جان خویش را خالصانه در دفاع از مرز و بوم و عقیده و ایمان راسخشان تقدیم می دارند .

لازم است در واکاوی نقش دانشجویان دانشگاه امام علی ع) در دفاع مقدس مخصوصاً در اوایل جنگ به مسائل زیر پرداخته شود :
1- علت حضور دانشجویان برای اعزام به منطقه جنوب آن هم بطور مستقیم برای رزم
در هیچ جای دنیا دانشجویان دانشگاه افسری که ستون اصلی ارتش هستند مستقیما وارد جنگ نمی شوند.  ولی وزیر دفاع وقت شهید نامجو که خود فرماندهی دانشگاه افسری امام علی (ع) را به عهده داشت با توجه به شرایط موجود و عدم کفایت  یگانهای مستقر در منطقه، به علت شرایط انقلاب و کمبود نیرو، بهترین یگانی که می توانست در آن برهه زمانی به منطقه اعزام و با آموزش کافی وارد میدان شود، دانش پژوهان دانشگاه افسری امام علی (ع)را تشخیص دادند والبته به حق و کاملا آگاهانه بوده است . لذا با اعلام این مطلب به دانشگاه کلیه دانشجویان سال سوم و دوم بطور داوطلبانه اعلام حضور کردند که مورد قبول مسئولین امر واقع و در دومین روز جنگ دانش پژوهان بعنوان مجرب ترین نیروهای آموزش دیده که کلیه به فنون رزم و آموزشهای سلاحهای انفرادی کاملا مسلط بودند به منطقه جنوب اعزام شدند. با اعزام این نیرو به منطقه جنوب و بدون در گیر کردن یگانهای درگیردرجنگ، فضا برای آموزش و سازماندهی سیل عظیم نیروهای مردمی مهیا گردید و دانشجویان دانشگاه افسری امام علی (ع) با آموزش مردم به سلاحهای انفرادی این افتخار را داشته اند که به عنوان اولین نیروهای آموزش دهنده بسیج مردمی نقش بسیج را فعال نمایند و خود نیز به عنوان فرماندهان گروه ودسته اعزام می شده و عمل می کردند و به کمک نیروهای مردمی در تثبیت دشمن نقش بسزایی داشتند .
2- کسب تجارب و درک نیاز اصلی دفاع مقدس توسط دانشجویان
دانشجویان با حضور در منطقه از نزدیک وضعیت منطقه و نیاز اصلی نبرد را درک کردند و تجارب کافی را برای انجام عملیات های بعدی به دست آوردند، لذا می بینیم با حضور آنان پس از یک دوره موقت در منطقه و تغییر و تحولات فرماندهان، اکثر عملیات های عمده که خیلی از همین دانشجویان بعنوان فرماندهان دسته و گروهان حضور داشتند، انجام گردید و حماسه های بزرگی چون ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس و دیگر عملیات ها رغم خورد  و خیل عظیمی از شهدای سر بلند از این گروهند. اکثر دانشجویان شجاع و مدیر با درک نیاز واقعی جنگ، رسته های رزمی – پیاده – زرهی – توپخانه و مهندسی را داوطلبانه انتخاب کردند و به جبهه اعزام شدند .
3- آموزش نیروهای مردمی و آماده کردن آنها برای جلوگیری از پیشروی لجام گسیخته دشمن و تثبیت آن
حضور دانشجویان دانشگاه امام علی (ع) که از آموزش بالای رزم انفرادی برخودار بودند و بهره گیری از شیوه های جنگ های نامنظم در چهارچوب جنگ کلاسیک جلو باعث شد تا با شبیخونهای شیوه جنگ های نامنظم به دشمن حمله کنند و سودای تسخیر سه روزه تهران را از ذهن کثیف بعثیان پاک کرده و آنان را مجبور به تثبیت در مواضع پدافندی نمایند .
دانشجویان دانشگاه امام علی (ع) باعث شدند سیل عظیم مردم که به ندای امامشان لبیک گفته و به اهواز اعزام می شدند سریع آموزش های لازم را کسب نموده و پس از سازماندهی، همراه با دانشجویان به منطقه در گیر اعزام گردند . آنان همگام با دانشجویان یاد گرفتند که  دشمن را  چگونه شناسایی کرده و با آن درگیر شوند. لذا پس از یک دوره کوتاه آموزشهای لازم نیروهای مردمی، دشمن مجبور به عقب نشینی و یا تثبیت در مواضع خود گردید .
4 – هدایت هوانیروز برای از بین بردن دشمن در هدف های زمینی .
دانشجویان دانشگاه افسری بهترین نیروهایی بودند که با توجه به کسب تجارب آموزشی، برای هدایت هوانیروز جهت از بین بردن دشمن در هدفهای زمینی به کار برده شوند، به همین خاطر خلبان شجاع و بی باک شهید وطن پور که فرماندهی اسکادران هوانیروز در منطقه جنوب را به عهده داشت، برای از بین بردن تانک ها ونفربرهای نفوذی در محور چزابه وحمیدیه و سوسنگرد، پس از توجیه دانشجویان با هلی برن ایشان به منطقۀ کوت نعیم در پشت نیروهای تک ور دشمن دانش پژوهان نقش عمده ای در هدایت هوانیروز برای از بین بردن تانک ها ونفربرها و نیروهایی که شب قبل مورد شبیخون شهید غیوری و نیروهای شهید چمران قرار گرفتند بعهده داشتند وبا هدایت هوانیروز گورستانی از تانکها ونفربرها درست کرده بودند. در این عملیات شهید اصلانی و سروان روادگر به عنوان فرماندهان دانشجویان نیز حضور داشتند و فردای آن روز شاهد رزم دلاورانه هوانیروز بودند ، چه شجاعانه شهید وطن پور جنگید، وچه مردانه به لقاالله پیوست. با اینکه هلی کوپتر او  در سوسنگرد  مورد هدف قرار گرفت و خود مجروح شده بود،  مردانه تا آخرین لحظه به هدایت نیروهایش می پرداخت. آری اینچنین بودند مردان بزرگ صحنه های نبرد، و دانشجویان دانشگاه افسری از چنین بزرگانی درس دفاع  و شجاعت آموختند .
5- دیده بانی سلاحهای پشتیبانی برای از بین بردن دشمن .
برای هدایت یک گلوله توپ و یا خمپاره که مستقیما روی دشمن دید ندارند، سه تیم بایستی همکاری لازم را داشته باشند . اول تیم دیده بان که با دشمن در تماس است و دشمن را خوب می بیند، دوم تیم هدایت آتش که محاسبات نقشه ای را به مقیاس تیر تبدیل می کند، و سوم تیم تیر یا عناصر پای توپ که گلوله وخرج را داخل توپ و یا خمپاره قرار می دهند و عناصر تیر را به توپ ویا خمپاره می بندند و گلو له را شلیک می کنند . دانشجویان دانشگاه امام علی (ع) با آموزشهای لازمی که در اختیار داشتند بهترین نفراتی بودند که بعنوان دیده بان از واحدهای توپخانه و پشتیبانی نزدیک هوایی در خواست آتش برای انهدام دشمن انجام می کردند، مخصوصا در محور سوسنگرد – خرمشهر و اهواز که نیاز بیشتری بود نقش بارزی داشتند.  از جمله این گروه ها گروه برادر شهید نامجو بود که از دانشگاه افسری با جمعی از نیروهای داوطلب در اهواز حضور پیدا کردند .
آری ، دانش پژوهان تا تثبیت کامل دشمن در منطقه حضور داشتند و پس از ۴۵ روز که دشمن تقریبا در مواضع خود زمین گیر شده بود، به دانشگاه امام علی (ع) بر گشتند و این بار با آگاهی کامل و پس از کسب تجارب لازم، بیشتر شان با درجه ستوان دومی به عنوان فرماندهان دسته و گروهان در منطقه عملیات حضور یافتند، تا این که با خیل عظیم شهدا خونین شهر را به خرمشهر مبدل ساخته و ذلت و خواری دشمنان را با چشم خود مشاهده نمایند. آنها در تمامی هشت سال دفاع مقدس در جبهه ها حضور یافتند و نزدیک به 70 نفر شهید تقدیم اسلام و انقلاب نمودند.

6 – تاثیر وجود فرماندهان شجاع وبی نظیر و دلسوز چون شهیدان – اصلانی -تهمتن – جوانشیر و…
وجود فرماندهان شجاع و بی نظیر و دلسوزی چون شهیدان اصلانی، تهمتن و جوانشیر که خود از تحصیل کردگان سنسیل فرانسه و جزء افسران ممتاز آن دوره و از فرماندهان با تجربه بودند در این جریان تأثیر بسزایی داشتند. آنان خود به درجه رفیع شهادت نائل گشتند و با تمام وجود از خرمشهر دفاع کردند ولی نگذاشتند دانشجویان تلفات زیادی بدهند و تا آخرین نفس در خرمشهر ماندند تا این که در ایفای نقش فرماندهان دانشجویان بتوانند به خوبی عمل نموده و تمامیت نیرو را حفظ کنند.
عظمت دفاع از خرمشهر موقعی مشخص می شود که مقایسه ای بین دفاع هنگام سقوط و آزاد سازی آن انجام گیرد. سه لشکر تا دندان مسلح عراق آن هم بعد از ۳۴ روز نبرد تن به تن خونین شهر را که به جز غیرت و مردانگی مدافعان آن کوچک ترین مانعی نداشت، بدون گرفتن حتی یک اسیر از دانشجویان دانشگاه افسری که به کمک سایر نیروها مدافعان اصلی آن بودند، شهر را تصرف کردند. در صورتیکه آزاد سازی آن در مرحله سوم عملیات بیت المقدس اتفاق افتاد که در کمتر از سه روز با آن با عبور از موانع متعدد و سنگربندیهای مستحکم با گرفتن بیش از ۱۹ هزار اسیر از نیروهای عراقی و غنیمت گرفتن انواع و اقسام تجهیزات دفاعی به دامن ایران اسلامی بر گشت. البته نا گفته نماند فقط شهید امان الهی دانشجوی سال سوم که انعکاس نبرد شجاعانه او هنوز در خرمشهر می پیچد آن هم در درگیری تن به تن که بیش از۲۱ تیر به بدن مبارکش اصابت کرده بود و دانشجویان گمان می کردند به شهادت رسیده، اسیر شده بود که جزء اولین آزادگان سربلند آزاد گردید این است عظمت رزم مدافعان خرمشهر و ضعف و ذبونی دشمن.
خیلی از دانشجویان دانشگاه افسری امام علی (ع) در زمان آزادسازی خرمشهر، مسئولیت فرماندهی یگانهای عمل کننده را به عهده داشتند و به خونخواهی فرماندهان شجاع خویش مردانه جنگیدند.
یاد خاطره همه آن عزیزان مخصوصا فرماندهان شجاع و بی باکشان چون شهیدان اصلانی، تهمتن، جوانشیر، امان الهی، اسلامیه، حقیقت بیان، خیرآبادی، و دیگر دوستان بخیر و روح شان شاد باد.
"  ذلیل ترین مردم، اقوامی هستند که کوچه های شهرشان مورد تاخت و تاز بیگانگان قرار گیرد ." ( امام علی علیه السلام)
منبع: وبلاگ شاه ناجر

 

 

 

 

 

0 دیدگاه کاراکتر باقی مانده