• ارتش کلمه ی طیبه است. (فرمانده معظم كل قوا)
  • ارتش جمهوری اسلامی ايران تنها ارتشی است كه در خدمت مردم و منافع ملی است و اعتقادات و احساسات بدنه و فرماندهان آن نيز همانند آحاد مردم است. (فرمانده معظم كل قوا)
  • اساس استقلال مملكت بر ارتش است؛ بر نيروهاى زمينى و هوايى ودریائی است؛ لكن ارتشى كه متكى به ملت باشد. (امام خميني-ره)
  • وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهدِیَّنَهُم سُبُلَنَا وَ اِنَّ اللهَ لَمَعَ المُحُسِنِینَ (قرآن کریم، سوره مبارکه عنکبوت، آیه شریفه 69)
  • ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم. (امام خمینی - ره)
  • چرائی های جنگ تحمیلی و پاسخ به پرسشهای شما در خصوص دفاع مقدس در قسمت پرسش از شما، پاسخ از ما.
  • ارتش ما پشتوانه ملت ماست؛ ارتش ما ضامن استقلال كشور ماست. (امام خميني-ره)
  • «رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید»، جملۀ منتخب مردم از بیانات سال94 مقام معظم رهبری(ایسنا)
  • 29 فروردین روز ارتش و سالروز حماسه آفرینی های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گرامی باد.
ارتش و دفاع مقدس از دیدگاه ولایت
صوت و تصویر
قطعنامه ها
کتاب آموزش معارف جنگ
آمار بازدید

بازخوانی جنگ تحمیلی (20)


آغاز جنگ تحمیلی(4)

با نگاهی به موارد هشت‌گانه چنین به نظر می‌رسد که باید طرح ابوذر و مسئولان آن را در مقتل اوضاع نابسامان و بلبشوی آن روزها ذبح کرد. در صورتی که هرگز چنین نیست، باید به اوضاع و صحنه‌های خارج از آن هم که عامل اصلی نابسامانی است توجه داشت.

دفاع مقدس، جنگ تحمیلی، معارف جنگ، شهید صیاد شیرازی، شهدای جنگ تحمیلی، امام خامنه ای، ارتش جمهوری اسلامی ایران، خاطرات دفاع مقدس، خاطرات فرماندهان ارتش

به موردی توجه کنید:

فرماندهی کل قوا و تصمیم‌گیرنده اصلی ابوالحسن بنی‌صدر که رئیس‌جمهور و رئیس قوه‌ مجریه هم بود، در اولین اقدام، به بهانه دخالت نمایندگان حضرت امام خمینی(ره) در شورا (آقایان حجت‌الاسلام سیدعلی خامنه‌ای و مصطفی چمران) شورایِ عالی دفاع را منحل نمود. در صورتی که اگر از پتانسیل اعضا و نمایندگان شورا (برابر قانون اساسی) به منزله یک ستاد در بالاترین سطح استفاده می‌کرد، علاوه بر حفظ وحدت در قبال تهدید کشور، از اطلاعات و توان هریک از عناصر شورا هم استفاده می‌کرد (به اصل 176 قانون اساسی مراجعه شود).

 علاوه بر فرماندهی کل قوا، قانون اساسی برابر اصول: سوم، شصت و هفتم، هفتاد و ششم، هشتاد و چهارم، هشتاد و هشتم، یکصد و دهم، یکصد و بیست و یکم و یکصد و هفتاد و ششم، مسئولیت‌هایی برای مسئولان مملکتی در نظر گرفته که بدان عمل نشده است.

مسئله مهم این است که رئیس‌جمهور بنی‌صدر و سایر مسئولان کشور درگیر کسب‌ قدرت بودند و نگاهشان بیشتر از آنکه به برون مرزها و راهبرد نظام بین‌الملل باشد، به مسائل درون کشور بوده است.

مطالب زیر از سخنان مسئولان بلند‌پایه کشور است:

«عراق جرئت حمله به ایران را ندارد.»

«از بلوف سیاسی عراق وحشت نکنید.»

«سطوح بالای تصمیم‌گیری نظام عمدتاً متأثر از اختلافات، هنوز در مقابل تهدید‌های عراق یک‌دست نیستند.»

«کارشکنی‌های بنی‌صدر و تشدید اختلافات داخلی از سوی او، خطر بیرونی تجاوز عراق را تحت‌الشعاع قرار داده است.»

«متأسفانه شورایِ عالی دفاع تاکنون بجز چند جلسه معارفه، تشکیل نشده است.»

نظامیان به خوبی می‌دانند: اولین اصل هر تصمیم‌گیری، هر تهیه برآورد، هر تهیه طرح عملیاتی «مأموریت» است، که بر اساس تصمیم فرمانده گرفته می‌شود. موقعی که امیر ولی‌الله فلاحی به اتفاق سرتیپ قاسم‌علی ظهیرنژاد (فرماندهی نزاجا) و جناب سرهنگ کتیبه (رئیس اداره دوم ستاد مشترک ارتش و مسئول اطلاعات ارتش) با ارائه اطلاعات و برآوردها و نقشه‌ها به فرماندهی کل قوا بنی‌صدر (رئیس‌جمهور) مراجعه می‌کنند، رئیس‌جمهور کشور آقای بنی‌صدر می‌گوید: «من تصمیم‌گیرنده نیستم. بروید و به آقای هاشمی رفسنجانی بگویید.» این هیئت به حجت‌الاسلام علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی مراجعه می‌کنند. ایشان می‌گوید، بروید و در صحن علنی مجلس مطرح کنید. آنها هم می‌گویند: بروید به رهبر بگویید.

در همان جلسه، رئیس‌جمهور بنی‌صدر به تیمسار قاسم‌علی ظهیرنژاد (فرماندهی نزاجا) دستور می‌دهد که بروید از لشکرها بازدید کنید. تیمسار ظهیرنژاد می‌گوید: من به اهواز نمی‌روم، چون به لشکر92 زرهی فرماندهی ندارم. در آنجا همه‌کاره آقای سیدمحمد غرضی استاندار خوزستان است[1] و در ادامه میگوید: «من به کردستان نمی‌روم چون بر نیروهای آنجا فرماندهی ندارم، در آنجا جناب سرگرد علی صیادشیرازی فرمانده است.» و می‌گوید: «لشکر77 مشهد را نمی‌توانم جا‌به‌جا کنم، چون در آنجا آقای غفوری‌فرد استاندار خراسان مانع می‌شود.»

به عقیده من، کسی که بیش از همه به وظیفه‌اش عمل کرده است، حضرت امام خمینی(ره) است که از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نگران اوضاع حاکم بر ارتش بود، که علاوه بر تعیین روز ارتش (حماسه‌آفرینی‌های نیروی زمینی، روز نیروی هوایی و روز نیروی دریایی) به کراّت به دادگاه‌های انقلاب و کمیته‌ها و مسئولان در مورد عدم دخالت در ارتش دستوراتی می‌دهند (مانند بخشنامه شماره 2200 مورخ 1/3/1358 و 16/6/1359 در مورد دستگیری‌های خودسرانه فرماندهان) و دیگری ستاد مشترک ارتش است که برابر وظائفش تهدید عراق را رصد می‌کند.

این در حالی است که جوّ بی‌اعتمادی بر ارتش همچنان سایه افکنده است. حتی بعد از حملات شانزده شهریور عراق به مناطق زین‌الکش. در اینجا باز هم برای تأیید عرایضم به دو اطلاعیه ستاد مشترک ارتش که یک روز قبل از حمله عراق صادر شده اشاره می‌کنم:

  • اطلاعیه شماره 13 مورخ 30/6/1359. «‌هم‌میهنان عزیز تهرانی. یگان‌های ارتش برای دفاع از نقاط حساس تهران مانند تلویزیون و مشابه آن، بایستی از پادگان‌ها خارج شده و به مناطق محوله اعزام گردند. علی‌هذا از عموم مردم تهران تقاضا می‌شود در جلو پادگان‌ها تجمع نکرده و موجب تأخیر حرکت برادران سرباز خود نشوند.»

با این وصف، معلوم نیست تحت چه شرایطی دو ساعت بعد از اطلاعیه شماره 13، اطلاعیه شماره 15 ستاد ارتش صادر می‌شود.

  • اطلاعیه شماره 15 مورخ 30/6/1359. «تا دستور ثانوی، هیچ‌یک از واحدهای مستقر در پادگان‌های تهران حق خروج از سربازخانه‌های خود را نداشته، فقط گروه33 توپخانه و یگان‌های جمعی آن برای استقرار یگان‌های پدافند هوایی، با اجازه ستاد مشترک به محل‌های تعیین شده عزیمت نمایند.»

باید اضافه کنم که در مدت 19 ماه از پیروزی انقلاب اسلامی تا جنگ تحمیلی، پنج افسر به عنوان رئیس ستاد مشترک تعیین و جایگزین نفر بعدی گردیدند. در حالی که هیچ‌کدام از آنان در تصمیم‌گیری‌های ارتش قدرت و نفوذ نیروهای متبوعه را نداشتند و اگر هم می‌داشتند، فرصتی برای سازندگی وجود نداشت.

در همین جا باز هم اشاره کنم، در حالی که ارتش عراق در فروردین‌ماه 1359 در دو نوبت سربازان منقضی خدمت و احتیاط خود را احضار می‌کند، در کشور ما طی اعلامیه شماره 7 مورخ 30/6/1359(یک روز قبل از شروع جنگ و حمله سراسری) سربازان منقضی خدمت سال 1356 را به خدمت فراخوان داده و احضار می‌کند. بدیهی است که احضار افراد منقضی خدمت سالهای قبل باید در یک سطح ملی تصمیم‌گیری شود؛ یعنی دولت و نه ارتش.

مطلب بعدی هم لشکر92 زرهی و لشکر81 زرهی هستند که با همه نابسامانی‌های حاکم بر آنها، به محض دریافت دستور به مناطق مرزی اعزام شدند و از هیچ‌گونه فداکاری و ایثاری کوتاهی نکردند. هر لشکر در منطقه بسیار گسترده‌تر از حد استاندارد (از 400 تا 600 کیلومتر) با تمام توانشان جانفشانی کردند.

 

منبع: بازخوانی جنگ تحمیلی ، سرتیپ2 پیاده ستاد عبدالحسین مفید ، ۱۳۹۸، ایران سبز، تهران

 


[1]. روزنامه جمهوری اسلامی، ش321- 21 تیر1359، از سوی آقای سیدمحمد غرضی استاندار خوزستان مهندس علی شمخانی فرمانده سپاه پاسداران خوزستان به سمت مسئول لشكر زرهی 92 اهواز و برادر سید احمد آقایی فرمانده سپاه دزفول به سمت فرمانده پایگاه هوایی مصدق دزفول و برادر سید محمد جهان‌آرا فرمانده سپاه خرمشهر به سمت مسئول پایگاه دریایی خرمشهر و برادر مهندس غلامعلی كیان فرمانده سپاه آبادان به سمت مسئول ژاندارمری خوزستان تعیین شده بودند.

1398/7/14 10:29:14 55 0
قسمت ارائه دهنده: مدیریت تولید محتوا
تویضیحات در موتور جستجو
آغاز جنگ تحمیلی(4) با نگاهی به موارد هشت‌گانه چنین به نظر می‌رسد که باید طرح ابوذر و مسئولان آن را در مقتل اوضاع نابسامان و بلبشوی آن روزها ذبح کرد. در صورتی که هرگز چنین نیست، باید به اوضاع و صحنه‌های خارج از آن هم که عامل اصلی نابسامانی است توجه داشت.
نظرات ارسالی
نظر شما






Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 


4
>
تهران انتهای اتوبان ارتش خیابان برادران شهید شاهمرادی صندق پستی: 554-19575 - کدپستی: 1676653517
02122979698
Info@maarefjang.ir
پیام کوتاه هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی
300040004620
نرم افزار اندروید هیئت معارف جنگ
در این نرم افزار در بخش معارف جنگ عملیاتهای دوران دفاع مقدس همراه با نقشه هر عملیات و به تفکیک از سال اول تا سال هشتم جنگ قابل مشاهده می باشد.
هیئت معارف جنگ را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

انتشار مقالات و مطالب در این پایگاه به منزله تائید تمام و کمال آنها نبوده، بلکه مطالب منعکس کننده نظرات نویسندگان آنها می باشد.

maarefjang @ 2015