• ارتش کلمه ی طیبه است. (فرمانده معظم كل قوا)
  • ارتش جمهوری اسلامی ايران تنها ارتشی است كه در خدمت مردم و منافع ملی است و اعتقادات و احساسات بدنه و فرماندهان آن نيز همانند آحاد مردم است. (فرمانده معظم كل قوا)
  • اساس استقلال مملكت بر ارتش است؛ بر نيروهاى زمينى و هوايى ودریائی است؛ لكن ارتشى كه متكى به ملت باشد. (امام خميني-ره)
  • وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهدِیَّنَهُم سُبُلَنَا وَ اِنَّ اللهَ لَمَعَ المُحُسِنِینَ (قرآن کریم، سوره مبارکه عنکبوت، آیه شریفه 69)
  • ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم. (امام خمینی - ره)
  • چرائی های جنگ تحمیلی و پاسخ به پرسشهای شما در خصوص دفاع مقدس در قسمت پرسش از شما، پاسخ از ما.
  • ارتش ما پشتوانه ملت ماست؛ ارتش ما ضامن استقلال كشور ماست. (امام خميني-ره)
  • «رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید»، جملۀ منتخب مردم از بیانات سال94 مقام معظم رهبری(ایسنا)
  • 29 فروردین روز ارتش و سالروز حماسه آفرینی های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گرامی باد.
ارتش و دفاع مقدس از دیدگاه ولایت
صوت و تصویر
قطعنامه ها
کتاب آموزش معارف جنگ
آمار بازدید

پیاده نظام و دفاع مقدس-13


2- فرماندهی در رده­های گردان در بعضی از عملیات­ها به علت دستورات متفاوت با مشکلاتي مواجه مي­شد. علی­رغم آنکه بعضاً دستور داده شده بود كه فرماندهی با فرمانده گردان ارتش و معاونت با فرمانده گردان سپاه  (در بعضي موارد هم بالعكس) باشد، ولی فرمانده گردان سپاهی و ارتشی هرکدام تلاش در بکارگیری و تسلط بر یگان دیگری داشتند، اما در نهايت هر فرمانده گردان عملاً یگان خود را هدایت می‌کرد.

دفاع مقدس، جنگ تحمیلی، معارف جنگ، شهید صیاد شیرازی، شهدای جنگ تحمیلی، امام خامنه ای

چگونگی فرماندهی عمليات مشترك در یگان­های پیاده نظام

 

  1. در قرارگاه­های تیپی هدایت عملیات با فرماندهان ارتش و سپاه پاسداران به طور مشترك قرار داشت و در موارد بسیاری عملاً به طور مستقل انجام مي­شد.
  2. فرماندهی در رده­های گردان در بعضی از عملیات­ها به علت دستورات متفاوت با مشکلاتي مواجه مي­شد. علی­رغم آنکه بعضاً دستور داده شده بود كه فرماندهی با فرمانده گردان ارتش و معاونت با فرمانده گردان سپاه  (در بعضي موارد هم بالعكس) باشد، ولی فرمانده گردان سپاهی و ارتشی هرکدام تلاش در بکارگیری و تسلط بر یگان دیگری داشتند، اما در نهايت هر فرمانده گردان عملاً یگان خود را هدایت می‌کرد.
  3. در سطح پایین­تر فرماندهان گروهان ارتش و سپاه با همکاری کامل به فکر پیشرفت و موفقیت عملیات بودند. درواقع می­خواستند از روحیه خط­شکنی نيروهاي بسیج و تجهيزات و تخصص نيروهاي ارتش استفاده مطلوب کنند.

ارزیابی فرماندهي مشترك

نقاط ضعف

  1. عدم تطابق فکری عناصر ارتشی و سپاهی، به خصوص از سال سوم جنگ به بعد؛
  2. یکسان نبودن دانش و تخصص نظامی عناصر ارتش و سپاه و تأثير منفي آن در بينش فرماندهي؛
  3. عدم روحیه همکاری و رسیدن به تفاهم به علت تغییر نگرش (یک امر مداوم نبود)؛
  4. یکسان نبودن استعداد سازمانی یگان­های ارتش و سپاه؛
  5. نبود ستاد کارآمد در یگان­های سپاه؛
  6. عدم همپایی دانش نظامی با روحیه ایثار و شهادت­طلبی در سپاه و بسیج، در مواردی تأثیر منفی بر تصمیم­گیری­های عملیاتی (تاکتیکی و راهبردی) داشت و گاه بالإجبار به انجام عملیاتی خلاف اصول کلاسیک منجر می­شد.
  7. در مواردي (گرچه به ندرت) احتياط علمي بيشتر فرماندهان آجا براي كاهش تلفات در يگان­هاي ارتشي و عدم تطابق روحيه شهادت­طلبي در قشر وظيفه نسبت به يگان­هاي سپاه و بسيج مشكلاتي را در فرماندهي و يا انجام عمليات جسورانه باعث مي شد.
  8. ضعف برقراري چانل هاي مخابراتي (آمادي ، آتش ، فرماندهي)؛
  9. عدم توانايي استفاده از آتش‌هاي پشتيباني برابر طرح آتش تهيه شده به علت ضعف در آموزش همكاري رسته‌ها در نیروهای بسیجی؛
  10. ابراز منیّت پس از هر پیروزی؛
  11. عدم وحدت فرماندهی در بعضی یگان­های عملیاتی.

نقاط قوت

  1. تعالی سپاه در کسب تخصص و دانش نظامی و پی­بردن به اهمیت آن.
  2. هماهنگی تدریجی در قرارگاه­های عمده،  لشکرها و تیپ­ها.
  3. ایجاد انگیزه رقابت مفید در نیروهای ارتش و سپاه.
  4. آگاهی از ارزش­ تعاون، وحدت و همدلی.
  5. تلاش در نزدیک کردن نگرش­ها.
  6. افزایش استعداد و توان رزمی برای غلبه بر دشمن.
  7. تقویت و گسترش فرهنگ حماسه ایثار عاشورایی در سراسر جبهه­ها توسط بسیج که پیروزی­های فراوانی را باعث شد.
  8. واگذاری غنائم جنگی در جهت کاهش محدودیت آمادی (عمدتاً برای سپاه)؛
  9. بهره­مندی از روحیه جسارت و شهادت­طلبی همراه با هوشمندی عناصر اطلاعاتی سپاه و همین­طور تشکیل گروه پشتیبانی اطلاعات رزمی و یگان های شناسایی ورزیده و شجاع در ارتش.

ابتکارات

  1. حداکثر بهره­برداری از توان فکری، فیزيكی عناصر سپاهی و ارتشی و جهاد سازندگی؛
  2. بکارگیری نیروهای خط شکن و شهادت­طلب بسيج در عبور از میادین مین و موانع دشمن و باز کردن معابر برای نفوذ به خطوط مقدم دشمن؛
  3. بكارگيري عناصر اطلاعاتي جسور سپاه براي كسب اخبار از زمين و دشمن. اخباري كه روي نقشه و  عكس هوایي نيز مخفي مي­ماند.
  4. حفر تونل زيرزميني براي عبور از ميادين مين دشمن توسط عناصر غیرنظامی داوطلب؛
  5. عبور از رودخانه‌ها با طناب و چوب با وسیله­ای به نام کلک (نوعي وسيله شناور بر روي آب)، نقاله به منظور توسعه سرپل‌ها؛
  6. اقدامات ابتكاري جهاد سازندگي در احداث جاده (مثل جاده رملی)، پل (مثل پل خیبر) و مواضع به ويژه مواضع پيش­ساخته تعجيلي؛
  7. آماده به كار نمودن جنگ افزارها و امكانات و وسايل فرسوده و از رده خارج كه در انبارها نگهداري مي شد.
  8. جلب همكاري روحانيون در جهت برقراري وتقويت انضباط و ارتقاء روحيه ايثار و شهادت؛
  9. برنامه ريزي براي كنترل مصرف مهمات و صرفه جويي هاي لازم؛
  10. تشكيل قرارگاه­هاي تاكتيكي و قرارگاه­هاي مقدم مشترك و مستقل در منطقه عمليات؛
  11. افزايش توان رزمي با تشكيل يگان­هاي جديد در طول جنگ، البته بر اساس اصول شناخته­شده نظامی؛
  12. ارائه آموزش به طور نامحسوس در جلسات ستادي قرارگاه­ها به صورت استاد شاگردي به برادران سپاه و ارتشياني كه دوره دافوس را طي نكرده بودند.
  13. تشكيل مجتمع آموزشي توسط لشكرهاي ارتش در منطقه عملياتي به منظور ارتقاء سطح آموزش سربازان جديدالتحويل و تربيت درجه­دار وظيفه؛
  14. بكارگيري تيپ دانشجويان دانشگاه افسري در دو ماه اول جنگ در خرمشهر؛
  15. سازمان­دهي دو گردان پياده سبك از مركز پياده شيراز (گد 191) و مركز آموزش كرمان (گد 892) به طور موقت در سال اول جنگ و اعزام آنان به جبهه.

تجربیات

ارتش و سپاه تجربیات زیادي را  در جنگ به دست آوردند. مسلماً تجربه حاصله سپاه در جنگ تحمیلی بیش از تجربه ارتش بود. اين تجربيات عبارتند از:

  1. سپاه با هر آنچه آشنا می­شد، برایش تازگی داشت و از آن بهره­ آموزشی و عملیاتی می­گرفت. این امر مي­توانست به رشد تفکر منطقی در طراحی و سازمان­دهی سپاه کمک كند.
  2. ارتش با دارا بودن تجربه 50 ساله برای اولین بار، تجربه جدیدی در همکاری با یک نیروی انقلابی کسب کرد.
  3. ارتقاء کیفیت سامانه اطلاعات رزمی ارتش (گپار، ارکان دوم، گشتی­ها، دیده­بان­ها و عکس­های هوایی) در همکاری و استفاده از عناصر اطلاعات رزمی سپاه به ویژه در سال اول جنگ.
  4. چگونگی بکارگیری نیروهای غیرنظامی به صورت ادغامی با نیروهای پیاده نظام ارتش.
  5. افزايش استعداد سازماني يگان­هاي پياده با امكانات موجود مانند تبديل تيپ­هاي مستقل به لشكر، تشكيل تيپ­هاي چهارم لشكري، افزايش استعداد پرسنلي گردان­ها (تقريباً 1200 نفر) و هم­چنين تشكيل يگان­هاي آتش با خط سير منحني در گردان در حد يك گروهان خمپاره انداز.
  6. كاربرد سلاحهاي ضدهوایي در خطوط مقدم پدافندي توسط يگان­هاي پياده نظام؛
  7. استقرار مواضع تير يگان­هاي توپخانه در نزديك­ترين فاصله به خط مقدم يگان­هاي پياده به منظور استفاده از برد بيشتر در حداقل زمان.

برش تاکتیکی در طراحي‌ها

از سال دوم تا سال چهارم جنگ قرارگاه عملیاتی کربلا (قرارگاه مشترک ارتش و سپاه) و از سال چهارم تا پایان جنگ قرارگاه خاتم­الانبیاء در مواردی وظیفه تعیین برش تاکتیکی و در مواردی بیشتر برش استراتژیکی را باتوجه به مأموریت، منطقه عملیات، نیروی دشمن و توان خودی به شرح زير به عهده  داشت.

  1. برش تاکتیکی در عملیات مشترک (ادغامی) آفندی: در قرارگاه­هاي مشترک لشکری (ارتش و سپاه)، که برحسب مورد تشکیل می­گردید، برش لازم داده می­شد. این امر فقط در جهت تقویت توان رزمی قرارگاه عمل­کننده بود، ولي به هیچ­وجه مستلزم تابعیت عملیاتی یگان­ها نبوده و هریک ضمن انجام عملیات به صورت ادغامی، در تابعیت سلسله مراتب ارتشي يا سپاهي خود بودند. ولي چنانچه برش تاکتیکی در واحدهای ارتشی انجام می­شد، یگان برش داده شده در تابعیت عملیاتی یگان جديد  قرار می­گرفت.
  2. برش تاکتیکی در عملیات مستقل آفندی:

الف) در عملیاتي كه ارتش به طور مستقل انجام مي­داد، به ندرت یگان سپاهی به قرارگاه مستقل عملیاتی ارتش اختصاص داده می­شد و در چند مورد یگان­های سپاه عملاً در منطقه عملیات حضور نیافته و عملیات انجام نشد، مانند عملیات کمیل و والفجر1.

ب) در عملیاتي كه سپاه به طور مستقل انجام مي­داد، یگان­هايي از ارتش (نيروي زميني، هوايي، دريايي و پدافند هوايي) به قرارگاه عمل­کننده سپاه اختصاص داده می­شد و در تابعیت عملیاتی قرارگاه سپاه قرار مي­گرفت، مانند عملیات والفجر8، کربلا4، کربلا5 و کربلا8 .

 

 

منبع: پیاده نظام در دفاع مقدس، آراسته، ناصر-نیکفرد، علی، 1393، ایران سبز، تهران

1398/6/10 11:44:45 136 0
قسمت ارائه دهنده: مدیریت تولید محتوا
تویضیحات در موتور جستجو
2- فرماندهی در رده¬های گردان در بعضی از عملیات¬ها به علت دستورات متفاوت با مشکلاتي مواجه مي¬شد. علی¬رغم آنکه بعضاً دستور داده شده بود كه فرماندهی با فرمانده گردان ارتش و معاونت با فرمانده گردان سپاه (در بعضي موارد هم بالعكس) باشد، ولی فرمانده گردان سپاهی و ارتشی هرکدام تلاش در بکارگیری و تسلط بر یگان دیگری داشتند، اما در نهايت هر فرمانده گردان عملاً یگان خود را هدایت می‌کرد.
نظرات ارسالی
نظر شما






Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 


4
>
تهران انتهای اتوبان ارتش خیابان برادران شهید شاهمرادی صندق پستی: 554-19575 - کدپستی: 1676653517
02122979698
Info@maarefjang.ir
پیام کوتاه هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی
300040004620
نرم افزار اندروید هیئت معارف جنگ
در این نرم افزار در بخش معارف جنگ عملیاتهای دوران دفاع مقدس همراه با نقشه هر عملیات و به تفکیک از سال اول تا سال هشتم جنگ قابل مشاهده می باشد.
هیئت معارف جنگ را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

انتشار مقالات و مطالب در این پایگاه به منزله تائید تمام و کمال آنها نبوده، بلکه مطالب منعکس کننده نظرات نویسندگان آنها می باشد.

maarefjang @ 2015